`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Thursday, February 23, 2017

Betul Ke Ayam Dicucuk Dengan Hormon Babi Untuk Cepat Besar? - Jawapan Dari Doktor Vet Ini Pasti Mengejutkan Anda!

Oleh : Muhammad Luqman Nordin


Saya sebenarnya berada di luar negara beberapa hari lepas, baru turun kapal terbang, pening pening lalat lagi ini. Biasanya saya mengambil masa beberapa hari untuk pulihkan mood dan kembali kepada sedia kala. Kebetulan ramai pula kawan kawan, makcik-makcik termasuk ibu bapa sendiri yang bertanya dan minta komen isu hangat berkenaan artikel surat khabar bertajuk “Awas! Lima bahagian ayam beracun”. Sebenarnya saya malas nak komen, nak abaikan sahaja sebab kepala pun masih serabut dengan banyak hal sendiri yang belum selesai. 

Gambar Hiasan
Mula-mula saya rasa “Arghhh biarlah Doktor Vet lain yang jawab. Lagipun aku bukan Doktor Ayam. Apa benefit yang aku dapat? Dah la tengah letih, malasnya nak menaip dan menulis. Nak kena writing scientific paper lagi. ” Hmmm…
Tiba-tiba hati kecil aku berbisik “ Eh, Man tapi kan kau Doktor Haiwan! Ayam itu pun kan sejenis haiwan. Apa guna kalau kau tak kongsi ilmu yang pensyarah dan kawan-kawan kau bagi? Apa guna kawan-kawan kau bawa kau tidur dan melawat dalam kawasan ladang ayam. Why be so selfish? Kau kata kau tak nak jadi orang selfish. Orang nak baca atau tak percaya itu terpulanglah. Yang penting sekurang kurangnya kau dah menyampaikan”. Hmmmm….
Saya rasa hal ini Fardu Kifayah untuk saya berkongsi maka saya rasa terpanggil untuk komen juga lah. Harap tidak terlambat. Mudah mudahan mendapat pahala dariNYA.
Macam mana nak mula ea. Hmmm..pertama, penulis mengatakan terdapat 5 bahagian ayam beracun. Saya rasa pun penulis itu yang sebenarnya beracun, menyebarkan dakyah yang tidak berasas sama sekali. Saya rasa beliau harus hentikan.
Doktrin-doktrin negatif yang mengatakan ayam dicucuk hormon babi untuk membesar sebenarnya sudah lama. Saya pun hairan, kenapa ye, budaya kita kalau makanan itu sedap je, orang tuduh mesti ada kandungan babi. Kenapa ye, kalau binatang itu gemuk, contohnya lembu or kambing, orang akan tuduh mesti ada kacukan dengan babi. Kenapa ye, kalau manusia/ orang tu gemuk, ada orang akan kutuk dan sakitkan hati dengan kata “ kau ni gemuk macam babi lah”. Kenapa ye, kalau orang itu jadi Doktor Haiwan, orang akan kata “Oh nanti peluk babilah ea?”
Kesian babi. Kenapa babi? Sedangkan ada beratus-ratus spesis haiwan di muka bumi ini. Ada banyak haiwan lain yang lebih gemuk daripada babi. Mana boleh lembu kacuk dengan babi. Berlainanan spesis. Kandungan genetic juga berbeza. Sama juga macam, manusia dengan monyet. Tak boleh dapat zuriat jika hidup bersama. Jika kita boleh menolak “Darwins Law of Evolution” atau Hukum Darwin. Kenapa kita nak menerima cerita babi boleh kacuk itulah inilah. Ke korang setuju kita ni daripada keturunan monyet yang berevolusi?
Tak ada kerja Doktor Vet nak suntik beratas ratus ribu ekor ayam dengan suntikan hormon semata mata nak cepat besar. Kalau pekerja buat pula, berapa banyak pula kos upah pekerja nak cucuk ayam sedangkan kalau boleh pemilik ladang nak kurangkan kos pekerja. 
Cucuk/ injection pula ni perlukan kemahiran. Salah cucuk, cedera/mati ayam itu.Rugi syarikat ayam. Kalau wujud pun hormon itu pun pastilah harga ayam yang dijual sangat mahal. Mencanak canak harga. Cuma saya nak tanya juga, mana nak dapat hormon babi?Sepanjang saya hidup tak pernah nampak Kalau ada boleh tunjuk? Nak tengok juga.
Habis itu, macam mana ayam boleh gemuk dan cepat besar?
Ayam cepat besar sebab beberapa faktor utama iaitu:
1. Pemilihan baka
Ayam pedaging di Malaysia adalah majoriti daripada baka ayam Ross atau Cobb. Ia adalah baka ayam pedaging berasal daripada Amerika Syarikat dengan kebolehan tumbesaran yang pantas. Serupa macam manusia jugalah, cuba bandingkan tubuh badan rakyat Amerika/UK dengan Malaysia? Siapa lagi besar?Hmmm….
2. Pemakanan
Ayam diberi makan secara berterusan “ad libitum” dengan makanan yang “well formulated”. Hidupnya hanya untuk makan. Ayam diternak secara intensif dalam ‘open/close house’, ayam tak banyak bergerak . Jadi tidak banyak energy loss. Feed conversion ratio (FCR) ayam yang rendah. Macam saya FCR tidak bagus, sebab makan banyak tetapi tidak membesar dengan jayanya. Orang tuduh saya ada Saka. Astagfirullah, berdosa tau. Bukan sebab itu, sebab baka keturunan saya memang tak besar la. Dah la rakyat Malaysia, keturunan campuran Melayu-Jawa pula tu.Hmmm..memang kecillah, tapi takpelah at least ada juga darah kacukan :-)
3. Amalan penternakan baik
Pengurusan kesihatan ternakan yang baik. Mencegah sesungguhnya memang lebih baik daripada mengubati. Ayam-ayam ini diberikan vaksin imunisasi sejak dari anak ayam lagi, macam bayi juga. Vaksin ini selamat, bukan agent yahudi ye. Kalau nak cerita bab vaksin ni boleh another chapter. Panjang. Vaksin dekat ayam ni biasanya titik dekat mata, titik dekat mulut, atau letak dekat bekas minuman. Adoi, tak larat nak inject/cucuk seekor seekor. Biosekuriti ladang yang ketat. Kawalan sisa ladang dan pencemaran serta amalan kebajikan haiwan yang baik juga faktor penyumbang ayam cepat membesar. Kalau ayam didera, ‘environment’ yang tidak kondusif memang kurus, stress la.
Gabungan antara kesemua elemen itu antara sebab ayam boleh gemuk dan besar dengan cepat dan boleh mencapai berat 2.2kg dalam jangka masa 35-40 hari. Tidak mustahil, dengan kemajuan pembiakbakaan, makanan dan kesihatan, mungkin ayam boleh membesar dalam masa 25-30 hari sahaja.
Baguslah sebenarnya ayam cepat besar sebab mulut yang nak makannya ramai. This is good for food security. Janganlah boikot melulu atau cuba menjatuhkan industri ayam di Malaysia.
Habis tu kenapa ada kes ayam lebam?
Kesan ayam lebam biasanya disebabkan kekasaran mengendali ayam sebelum disembelih atau ketika pemprosesan ayam selepas disembelih.
Ada juga bertanya kenapa ayam ni bila masak cepat basi?
Kalau kes ayam basi, ia adalah disebabkan proses menyimpanan dan pengendalian makanan yang tidak elok. Jangan salahkan ayam. Ayam tidak bersalah. 
Yang bersalah adalah bakteria dan mungkin sebab kita juga puncanya. Contohnya,ayam diletak pada suhu yang tidak sesuai. Ambil daging ayam menggunakan tangan. Bercampur-campur senduk pula. Apabila berlaku kecuaian ketika penyimpanan dan pengendalian makanan, makanan mudah basi disebabkan dijangkiti bakteria. Bakteria ada toksin. Ia boleh menyebabkan makanan rosak dan kemudian keracunan makanan kepada pengguna pula.
Orang kita ini biasanya sensitif dengan isu babi, yahudi, wahabi. Jadi kalau hendak menjatuhkan sesuatu barang atau menjatuhkan reputasi seseorang mereka suka melabel/ tabur racun dan fitnah.Lain sikit pandangan agama dituduh wahabi.Makanan kalo sedap je,dituduh mengandungi ramuan babi. Petah bercakap je dituduh nak jadi YB. Kalau orang itu hebat “ Eh, dia itu, agent yahudi”.
Sebenarnya kita tidak boleh juga salahkan netizen. Saya pun sebelum belajar dan menjadi Doktor Veterinar, jujur saya pun tak tahu kisah sebenar. Keluarga saya memang makan ayam yang di ‘claim organik’ . 
Selepas belajar dan pernah pergi ke ladang ayam dan tengok dengan mata sendiri, kemudian baru saya tahu cerita sebenar. Jangan tipulah kalau kita lahir-lahir terus pandai kan. Jadi jangan percaya mitos mengatakan ayam di cucuk sana sini. Jangan percaya dengan Mr Google. Tidak semua tepat. Habis, kawan-kawan saya dekat ladang ayam majoriti melenting dengan isu ini. Mereka sudah angkat sumpah sebelum menjadi Doktor Veterinar dan mereka tidak akan mungkir.
 
Ikhrar berbunyi :
“Dengan diterimanya saya ke dalam Ikhtisas Kedoktoran Veterinar, saya bertekad akan menyumbang segenapnya daya dan pengetahuan saya bagi kebajikan masyarakat, mengekalkan sumber ternakan dan mengelakkan penderitaan kepada haiwan.Ikrar ini saya buat dengan penuh keazaman dan kerelaan semoga direstui Tuhan."
Kalau mereka terluka, siapa yang nak pujuk? Aiyooo saya tak tahu :-)
p/s: Baru ambil sample beberapa ekor najis ayam pun muka dah pucat lesu.Cuba bayangkan kalau kena cucuk beratus ratus ribu ekor ayam. Agak-agak, saya jadi apa? Gambar hiasan :-)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.