`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Saturday, March 30, 2024

Hotel kucing penuh seawal Ramadan

 

Seorang kakitangan Catzonia bermain dengan kucing.

PETALING JAYA: Ketika umat Islam sibuk membuat persiapan menjelang Aidilfitri, Catzonia juga tidak menang tangan menerima tempahan hotel kucing seawal Ramadan.

Pengurus Cawangan Catzonia, Nor Asyikin Abdullah, berkata semua 10 cawangannya terpaksa mengehadkan tempahan bagi mengutamakan permintaan pelanggan tetap.

“Macam biasa, (Catzonia) kita setiap tahun tempahan memang penuh. Kalau yang lambat bulan puasa baru nak tempah memang tengok nasiblah,” katanya ketika ditemui FMT.

Asyikin berkata, pemilik juga boleh memilih bilik hotel jenis ekonomi hingga premium bergantung kesesuaian kucing dan bajet mereka bagi memastikan “si manja” selesa.

Pengurus Cawangan Catzonia Nor Asyikin Abdullah berkata pihaknya terpaksa mengehadkan tempahan bagi mengutamakan permintaan pelanggan tetap.

“Untuk cawangan lama kita (harga bilik hotel) bermula RM35 hingga RM150. Untuk cawangan terbaru kita bermula (dengan harga) RM50 hingga RM150,” katanya.

Catzonia turut dilengkapi kamera litar tertutup (CCTV) bagi membolehkan pemilik memantau pergerakan kucing mereka ketika ditinggalkan.

“Kita ada masa bermain dengan kucing. Ia (kucing) bebas bermain atau kalau ada kakitangan dia pegang tugas ‘mingle’ memang khas hari itu dia akan jaga kebajikan kucing, rakam perkembangan kepada pemilik,” katanya.

Pemilik Catzonia Syahir Zainal ketika ditemui FMT.

Lebih lapan tahun berkecimpung dalam bidang itu, Pemilik Catzonia, Syahir Zainal, berkata ada risiko perlu ditanggung apabila kucing dihantar ke hotel dalam keadaan tidak sihat.

“Tapi kadangkala kita pelik dari luar datang, baru masuk tempat kita tiba-tiba macam sakit.

Syahir Zainal bersama kakitangan Catzonia.

“Kadang kita bukan saja nak kena hadap kucing, malah nak kena tanya dan siasat. Kalau tak, nama kita yang buruk,” katanya.

Walaupun sibuk ketika cuti perayaan menguruskan hotel kucing, Syahir berkata kakitangannya tidak pernah mengeluh untuk bertugas pada Syawal.

“Kakitangan tak susah (bekerja ketika hari raya) malah bersemangat nak berkorban waktu itu. Raya pertama, raya kedua sukarela nak jaga kucing,” katanya. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.