`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!

 



 


Thursday, May 29, 2025

Iklan ‘Tuai Kasih’ simbol kebersamaan masyarakat majmuk Malaysia

Setiausaha Akhbar kepada Menteri Perpaduan Negara Shatesh Kumar berkata iklan itu bawa mesej penting perpaduan hanya dapat dibina dengan saling memahami, hormat-menghomati dan penerimaan terhadap perbezaan budaya.

Iklan ‘Tuai Kasih’ hasil cetusan idea Menteri Perpaduan Negara Aaron Ago Dagang mendapat lebih 2.5 juta tontonan di TikTok dan Instagram sejak dimuat naik Isnin lalu.
PETALING JAYA:
 Iklan ‘Tuai Kasih’ bukan sekadar promosi sambutan Hari Gawai dan Pesta Kaamatan tahun ini, sebaliknya ia simbol keindahan nilai kebersamaan serta penerimaan budaya rakyat Malaysia berbilang agama dan kaum.

Setiausaha Akhbar kepada Menteri Perpaduan Negara, Shatesh Kumar, berkata iklan hasil cetusan idea Menterinya, Aaron Ago Dagang sendiri juga bukan sekadar hiburan atau dokumentasi budaya.

Tetapi, katanya, ia membawa mesej penting dalam konteks Malaysia hari ini bahawa perpaduan hanya dapat dibina dengan saling memahami, hormat-menghomati dan penerimaan terhadap perbezaan budaya.

“Dengan membawa tema ‘Dalam setiap sambutan, kita raikan keharmonian dalam kepelbagaian’, Tuai Kasih tampil sebagai karya seni visual yang memukau, menggabungkan unsur tradisional seperti tarian etnik dan muzik rakyat yang disusun dengan melodi lunak dan penuh emosi.

“Penyampaian ini tidak hanya menyentuh lapisan masyarakat dari Sabah dan Sarawak, tetapi juga merentasi sempadan kaum dan agama, menjadikan ia relevan dan menyentuh hati seluruh rakyat Malaysia,” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata, perayaan seperti Hari Gawai dan Pesta Kaamatan wajar diraikan bukan sahaja oleh masyarakat asalnya, tetapi juga semua rakyat Malaysia sebagai lambang identiti nasional.

Iklan ‘Tuai Kasih’ menampilkan barisan pelakon berbilang kaum di Malaysia, antaranya Izzul Faiq, Nicole Jay, Dhakshu, Ethan dan Dunstun Luther Junior.

Iklan yang menampilkan barisan pelakon berbilang kaum di Malaysia, antaranya Izzul Faiq, Nicole Jay, Dhakshu, Ethan dan Dunstun Luther Junior itu mendapat sambutan luar biasa dengan lebih 2.5 juta tontonan di TikTok dan Instagram Aaron sejak dimuat naik Isnin lalu.

Menurutnya, ramai memuji pendekatan iklan disifatkan kreatif sehingga tular di pelbagai platform digital dan menjadi bahan perbincangan positif dalam kalangan warganet.

“Karya ini turut menitikberatkan beberapa elemen sering disebut Perdana Menteri, Anwar Ibrahim untuk melihat Malaysia maju bukan sahaja dikenali dengan kemakmuran, tetapi juga semangat perpaduan utuh dan harmoni dalam kepelbagaian yang menjadi asas untuk digarap menteri perpaduan negara dalam penghasilan ‘Tuai Kasih’. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.