`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, December 26, 2012

SYSTEM KORUP MEMBAWA KEPADA GEJALA RASUAH



MALAYSIA NEGARA TERASUAH DIDUNIA! TAHNIAH UMNO-BARISAN NASIONAL
System KORUP pemerintah yang membawa kepada berlakunya gejala rasuah di malaysia. Sehingga tercatat negara paling rasuah didunia. System UMNO-BARISAN NASIONAL yang tidak berjimat cermat dalam perbelanjaan kerajaan dan termasuk tender kerajaan membawa kepada gejala itu terus berluluasa. TUGAS SPRM akan lebih senang pabila polisi pemerintah yang benar benar ingin memerangi rasuah diperingkat akar umbi. system UMNO-BARISAN NASIONAL membawa kepada ketamakan pelobi pelobi projek dan membawa kepada suapan rasuah oleh mereka.

Jika kita bandingkan polisi UMNO-BARISAN NASIONAL dan JUGA pakatan rakyat, pakatan lebih bersedia untuk memerangi rasuah di negeri diperintah mereka. Seperti negeri selangor PR selangor telah menjimatkan lebih RM100juta kos tender dinegeri itu. Pemerintah lah yang sebenarnya memainkan peranan penting dalam mengekang gejala rasuah ini. Bukan semata semata SPRM.
BAGAIMANA RASUAH BOLEH BERLAKU DENGAN SYSTEM PEMERINTAH UMNO-BARISAN NASIONAL?
Gejala melobi ini tidak asing lagi bagi kontraktor ini kerana keuntungan besar menanti mereka jika berjaya mendapatkan projek tersebut. keuntungan yang berlebihan setiap projek membawa kepada rasuah. Dalam masa sama merugikan rakyat dengan peruntukan PEMERINTAH yang menguntungkan sesetengan pihak. Ini lah system yang tidak adil ! System yang memihak kepada KRONI dan merugikan rakyat YANG GEMAR UMNO-BARISAN NASIONAL LAKUKAN!
CONTOH : kau nak lobi tender tapi kau fikir2 balik untungnya tak besar kau yang rugi kalau kau SUAP mereka. kau mesti takkan lobi mereka sebab untung kau kecil kalau dah SUAP habislah untung kau, kau buat kerja AMAL jela tanpa untung. Nak ke kau mcm tu ? Mesti kau tak nak. Tapi bila system KORUP diperkenalkan PEMERINTAH UMNO-BARISAN NASIONAL kau boleh melobi sebab untung kau besar tak ada masalah. tender projek RM100K, kos buat RM70K untung kau RM30K. takkan kau tak boleh SUAP RM10K untuk dapat tender tu kau untung RM20K ok lah tu. Maka kau PUN suap lah mereka untuk dapatkan tender tu dan BERLAKUNYA gejala rasuah. Sebab apa berlaku ? Sebab kau untung besar lah. Cuba kau untung RM10K je nak ke kau SUAP mereka ? Mesti kau tak nak dan TIDAK berlakulah GAJALA RASUAH. Dalam masa sama KERAJAAN PUN jimat dari KOS tender dan atas penjimatan itu boleh lah membantu rakyat. Itu baru 1 projek dah jimat RM20K, kalau beribu projek berapa dapat dijimatkan ? Rakyat juga untung sebab penjimatan yang dilakukan KERAJAAN. Tidak membazir.

pentingnya peranan pemerintah dalam hal begini. Ala kalau untung sikit pun ok lah daripada tak untung. Daripada gejala rasuah berluluasa kan ? Cara pakatan rakyat sungguh bagus dan membantu kontraktor kontraktor kecil. pakatan pecahkan tender untuk membantu kontraktor. Contoh lah 1 PADANG mesin rumput dibahagikan kapada 4 kontraktor. Kos 1 padang bernilai RM10K dibahagikan kepada 4 kontraktor. Seorang dapat RM2500. kalau system acuan UMNO-BN 1 PADANG 1 KONTRAKTOR semua dimonopoly oleh seorang habis yang 3 orang lagi ni macam mana ? Yang sorang ni pandai melobi dia SUAP 3K dapat projek dan berlakunya RASUAH. Itu lah yang terjadi dalam PEMERINTAH UMNO-BARISAN NASIOANL!

Memekik siang malam hidup melayu ! Pertahankan bumiputra ! Kalau PAKATAN RAKYAT MEMERINTAH HABISLAH MELAYU KENA PIJAK DEK CINA. tapi mereka lupa system KORUP mereka lah yang membantutkan orang melayu untuk terus maju kehadapan. PAKATAN PERINTAH selangor ramai kontraktor kecil bumiputra dapat tender biarpun untung sikit janji dapat juga merasa dan membantu mereka. Tuduhan UMNO yang mengatakan melayu akan terpinggir jika PR memerintah adalah penipu semata mata ! Weyh ingat orang melayu skrg ni bodoh ke ? Ingat orang melayu ni nak dengar kelentong pemimpin korup UMNO? melayu tetap melayu! UMNO PARTI PENIPU MELAYU! TOLAK UMNO TOLAK BN DALAM PILIHRAYA UMUM YANG KE 13!
SEMUDAH A.B.C.D ( asal bukan cap dacing) KITA UBAH INI KALI LAHHHH! PAKATAN RAKYAT GANTI UMNO-BARISAN NASIONAL! HIDUUUUUPPPPPP RAKYYATTTTTTTT
- media perak

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.