`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Sunday, September 1, 2013

REMBAU MOST WANTED... HANYA 45 MINIT DARI KL SENTRAL

Di stesen Rembau ... dan koleksi gambar di blog Minaq Jinggo dan Ob21net

Dengan rasminya, perjalanan ke Rembau dengan KTMB telah bermula hari ini melalui komuter yang meliputi laluan Rembau-Seremban-Kuala Lumpur-Rawang dan stesen perantaraan. Enam perkhidmatan disediakan setiap hari iaitu tiga perkhidmatan dari Rembau ke Rawang pada waktu pagi dan tiga perkhidmatan dari Rawang ke Rembau sebelah petang, yang mengambil masa kira-kira dua jam.

Walaubagaimanapun, perjalanan dari KL Sentral ke Rembau hanyalah lebih kurang 45 minit sahaja. Perkhidmatan itu merupakan sambungan dari stesen komuter Sungai Gadut, yang merupakan stesen terakhir sebelum ini.

Semalam, stesen Rembau telah dirasmikan oleh Pengerusi SPAD, Tan Sri Syed Hamid Albar dan turut dihadiri Presiden KTM Berhad, Datuk Elias Kadir. 








Menurut Tan Sri, walaupun SPAD telah meluluskan intercity dan ia adalah lesen yang untuk keretapi letrik tetapi buat masa ini ia guna komuter. Tan Sri juga telah menyatakan rasa puas hatinya dengan penyelenggaraan tren komuter dan pembinaan stesen di Rembau.

Tan Sri juga berharap dengan kemudahan ini dapat memberi keselesaan perjalanan kepada penduduk di sekitar Rembau yang berulang-alik dari Rembau ke Kuala Lumpur dan seterusnya mempromosi pelancungan tempatan kawasan tersebut. Yang pasti, menjelang 2016 setelah kampus UiTM Rembau siap sepenuhnya, perkhidmatan rel akan lebih dapat dimanfaatkan rakyat.

Pengguna boleh melayari laman web www.ktmb.com.my untuk mengetahui jadual perjalanan tren komuter ke Rembau.

Dalam pada itu, SPAD juga bercadang untuk membina laluan tren elektrik ke Gemas pada masa akan datang.
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.