`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Sunday, September 15, 2013

Tok Non.. Sapa bagi budak-budak ni makan ulat?


Dengar cerita kerajaan membelanjakan sekitar RM650 juta setahun bagi menampung biaya PLKN.. tapi persoalannya ialah kenapa boleh timbul perkara begini dengan peruntukan yang besar itu?

Kesian kat budak-budak ni.. sudahlah kehadiran diwajibkan, diberi makan pula menu yang dah berulat dan tempat tidur pula berbau hapak..

Dua atau tiga hari yang lepas kira-kira 200 pelatih PLKN Kem White Resort di Balik Pulau dilaporkan berkumpul dengan beg pakaian masing-masing dan sepakat mahu keluar dari kem berkenaan.

Puncanya ialah kerana tidak puas hari dengan keadaan tempat penginapan dan penyediaan makanan di kem itu.

Seorang daripada bapa pelatih itu yang enggan dikenali berkata anak lelakinya mengadu penyediaan makanan di kem berkenaan tidak bersih selain keadaan kemudahan kem yang uzur dan kotor.

"Seminggu lepas, anak saya telefon mengadu tandas di sini kotor, makanan yang disediakan tercemar selain ada katil yang rosak," katanya kepada pemberita di Balik Pulau hari ini.

Bagaimanapun jurulatih kem berjaya menenangkan keadaan dengan berbincang dan meminta mereka bersurai lapor Bernama..

Hmmm... Tok Non.. sapa bagi budak-budak ni makan ulat?.. depa nak untung banyak sangat ka?.. untung sikit-sikit cukupla..

Kesian kat budak-budak tu.. dahlah mai dari jauh, nak makan pulak ada ulat.. tempat tidoq pulak busuk.. nak tiduq macammana??

Tengok nih.. ADUN Seberang Jaya dah minta kerajaan siasat...

Kenyataan Media : Isu Kem White Resort, Balik Pulau 

Saya merujuk kepada laporan akhbar The Star bertarikh 12 September 2013 tentang kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di White Resort, Balik Pulau yang berada di dalam keadaan yang tidak memuaskan.

Dilaporkan kira-kira 200 peserta kem memprotes dan mengugut meninggalkan kem berkenaan. Perkara ini berlaku rentetan dari keluhan peserta kem yang terpaksa tidur di atas tilam berkulat dan ada peserta yang menjumpai ulat di dalam makanan.

Ini adalah suatu yang cukup memalukan.

Saya difahamkan kerajaan membelanjakan sekitar RM650 juta setahun bagi menampung biaya PLKN; jumlah peruntukan yang sangat besar namun masih belum mampu menzahirkan mutu pengurusan kem yang efektif dan kondusif.

Siasatan terperinci harus dilakukan di kem berkenaan.

Saya mengalu-alukan kenyataan segera Pemangku Ketua Pengarah PLKN, Rozainor Ramli yang memberi masa seminggu kepada Kem White Resort memperbaiki mutu kem tersebut.

Saya menggesa Jabatan Audit Negara, mengaudit semua kem PLKN dengan segera. Hal ini perlu kerana perkara ini menjadi kerunsingan ibu bapa yang melepaskan anak mereka menghadiri PLKN di kem tersebut.

Setiap ibu bapa berhak tahu keadaan sesebuah kem kerana mereka juga merupakan pembayar cukai.

Justeru, saya mengusulkan supaya kerajaan mengkaji semula keperluan program ini berdasarkan banyak laporan negatif yang pernah disiarkan dan demi menjimatkan perbelanjaan negara kepada perkara lain yang lebih perlu.


YB. DR. AFIF BAHARDIN 
Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN
Pulau Pinang

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.