Menurutnya,
Laporan tahunan Projek Lebuh Raya Utara Selatan Bhd (PLUS) menunjukkan keuntungan bersih 2011 sebelum cukai ialah RM2.515 bilion atau 61 peratus berbanding jumlah bersih kos faedah dan pembiayaan kewangan RM507 juta kos ditanggung pada 2010 termasuk enam peratus kos menyelenggara.
Syarikat pengendali Lebuh raya Shah Alam (Kesas), Kesas Sdn Bhd pula mencatat keuntungan terkumpul berganda 121 peratus antara tahun kewangan 2008 hingga 2012 seperti dilaporkan Maybank Investment Bank Research bertarikh 6 November 2013.
Litrak Bhd yang mengendalikan Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) dan Lebuh Raya Sprint, berdasarkan keputusan kewangan bagi 2013 mencatat keuntungan bersih RM180 juta atau 49 peratus berbanding kos menyelenggara enam peratus.
Keuntungan pengendali syarikat pemegang konsesi lebuh raya berlipat kali ganda setiap tahun hingga melebihi unjuran semasa menandatangani kontrak konsesi antara kerajaan dan syarikat terbabit.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.