`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Wednesday, April 1, 2015

Selamat Menunaikan GST


View image on Twitter

A Kadir Jasin

GST bukan jenaka, lawak, tipu atau olok-olok April Fools. Itu bukan kata saya. Itu kata Timbalan Menteri Kewangan, Ahmad Maslan.


Dalam bahasa orang putih dia kata: "This is not an April Fool's joke, GST will be implemented."

(Ini bukan jenaka April Fools, GST akan dilaksanakan.)

Ahmad Maslan: GST (6%) bukan olok-olok
Tidak siapa pun, kecuali “fools” (orang bangang*) menganggap Cukai Barangan dan Perkhidmatan sebagai jenaka, lawak, tipu atau olok-olok.

Semua orang yang siuman, termasuk kanak-kanak sekolah, dan orang yang tidak nyanyuk tahu bahawa menjelang 12 tengah malam ini, bersamaan 1 April 2015, GST akan dikuatkuasakan.

Selamat menunaikan tanggungjawab membayar GST.

Saya kurang pasti sama ada perkhidmatan menggunting, mendandan dan mewarnakan rambut serta membuat rawatan kuku tangan (manicure) dan kuku kaki (pedicure) di rumah dikenakan GST.

Gambar hiasan: Mewarna sendiri tak kena GST
Kalau hendak tahu, tanyalah Ahmad Maslan. Tapi kalau tidak yakin juga boleh tanya Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Hasan Malek.

Kalau kena GST tentu membebankan sebab khabarnya khidmat mewarnakan rambut di rumah memakan belanja hingga RM1,200. Kalau RM1,200 GSTnya RM72. Jadi kos mewarnakan rambut di rumah mulai tengah malam ini RM1,272.

Tak yakin Ahmad Maslan tanya Hasan
[Tuan punya salah sebuah kedai kopi yang kerap saya kunjungi memberitahu mulai 1 April dia akan mengenakan GST 6%. Sebelum ini dia tidak kenakan apa-apa cukai.]

Jangan mungkiri janji GST
Harap-harap benarlah ikrar GST yang berbunyi “membangun dan maju bersama” selaras dengan slogan Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan kerana GST adalah cukai yang terangkum (inclusive). Siapa berbelanja, tak kira miskin atau kaya, akan kena.



Wallahuaklam.

*Istilah ini dipinjam daripada Perdana Menteri.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.