`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Tuesday, November 26, 2019

Yuran permit guru persendirian naik daripada RM2 kepada RM40

Kementerian Pendidikan berkata, kadar baru yuran permit mengajar guru persendirian di institusi pendidikan swasta diwartakan pada 2013, tetapi ia tidak dapat dilaksanakan kerana kebolehupayaan sistem pelaksanaannya agak terhad ketika itu. (Gambar Bernama)
KUALA LUMPUR: Mulai tahun depan, kadar yuran permit mengajar guru persendirian di institusi pendidikan swasta akan dilaksanakan seperti ditetapkan dalam Peraturan-peraturan Pendidikan (Permit Mengajar) 2013.
Menurut Kementerian Pendidikan (KPM), ia akan melibatkan bayaran proses RM10 dan bayaran fi permit RM30.
“KPM ingin menjelaskan kadar bayaran baru yuran permit mengajar bagi guru persendirian di semua institusi pendidikan swasta telah diwartakan pada 2013.
“Namun, disebabkan kebolehupayaan sistem pelaksanaannya ketika itu agak terhad, maka bayaran lama berdasarkan Peraturan-peraturan Guru (Pendaftaran) 1957 berjumlah RM2 masih dikekalkan sehingga tahun ini,” menurut kenyataan kementerian itu mengulas laporan akhbar berbahasa Cina bertajuk “Yuran permit sekolah menengah dinaikkan sebanyak 20 kali”.
KPM berkata, kadar yuran permit mengajar itu akan dilaksanakan pada kadar baru memandangkan sistem itu sedia beroperasi sepenuhnya.
“KPM sentiasa mendengar dan memastikan penambahbaikan terhadap pendidikan negara bagi menjamin kualiti sistem pendidikan terbaik untuk semua warga pendidik dan masyarakat amnya.” - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.