`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, March 15, 2013

Bahagian Malam yang paling Gelap ialah sebelum Fajar.



Sarjana Agama dan ahli sejarah Inggeris yang bernama Thomas Fuller adalah tokoh awal yang menyatakan 'the darkest hour is just before the dawn'. Ini terkandung dalam tulisan nya, A Pisgah-Sight Of Palestine And The Confines Thereof, tahun 1650 yang menyebut, :   It is always darkest just before the Day dawneth. Dan dalam cerita dan nyanyian rakyat bangsa Irish ada disebutkan :

There is a beautiful saying amongst the Irish peasantry to inspire hope under adverse circumstances:- "Remember," they say, "that the darkest hour of all. is the hour before day."

Dan kepada kita, bahagian malam yang paling kelam dan gelap ialah sebelum terbit fajar. Gelap dan kelam diwakili oleh pemerintahan UMNO/BN. setelah UMNO dinyahkan, timbul sinar matahari.

Seperti yang kita duga, pandangan Tun Musa Hitam segera di hentam. Apa yang boleh kita rumuskan dari pandangan Musa Hitam? (1) perancagan ekonomi PR tidak akan membengkrapkan negara (2) semua golongan politik menawarkan khidmat kepada rakyat untuk dijadikan pilihan. Ini rumusan yang munasabah. Tapi tidak boleh dterima oleh pimpinan UMNO/BN yang sombong.

Dan memang reaksi yang diduga dari puak UMNO. Mana mungkin kita jangka datang nya reaksi yang rasional dan positif?  Puak yang lebih suka berkawan dengan syaitan yang mereka kenal dari malaikat yang tidak dikenali. Dalam lain perkataan, lebih baik berkawan dengan puak jahat dari puak baik. Ciri2 syaitan ialah ingkar, sombong, takabbur, kufur dan membangga banggakan asal kejadian.

Jawapan yang diberi pihak pembangkang yakni UMNO/BN ( ya UMNO/BN sudah praktis bagaimana menjadi pembangkang) adalah seperti yang dijangkakan. Rata2 nya menolak pandangan Tun Musa. Musa sudah pencen, nyanyuk dan seperti Quran buruk( baca tak boleh, nak buang berdosa). Sama seperti ketika Tun Daim meramalkan pencapaian buruk UMNO/BN dalam PRU 2008.

Tun Musa Hitam hanya menyatakan yang terang tidak perlu disuluh- mustahil Pakatan Rakyat mahu mengurus negara ini kearah kemuflisan. Apa- pimpinan PR tidak baik atau lebih baik dari yang ada dalam UMNO/BN sekarang? Faktanya- no one can do any worse than UMNO/BN.
Ertinya, orang lain pun boleh mentadbir dan mengurus negara ini dengan baik. Malah lebih baik dari yang dilakukan oleh UMNO dan BN. bukankah kerajaan UMNO yang mencatat hutang awam yang hampir mencecah 55% dari GDP yakni RM504bn? dan ini tidak lagi kita campur dengan jaminan kepada tanggungan kontijensi/contingent liabitities keatas GLC2 sebanyak RM 117bn. ertinya, UMNO/BN membawa negara kita ke ambang kemuflisan dengan hutang sektor awam yang begitu banyak. Tapi UMNO/BN masih tidak malu muka bercakap besar orang lain tidak boleh melakukan lebih baik dari mereka?

Kenapa UMNO memikirkan yang orang lain tidak boleh melakukan kebaikan- mereka berdegil memikirkan hanya ‘kita disebelah sini yang boleh melakukan kebaikan?  Jika puak sebelah sana mengambil alih, maka pasti bengkrap negara ini. Pihak satu lagi hanya mampu melakukan kejahatan. Atau dipandang dari satu sudut lain, mustahil kita yang dipihak sini, yang baik  boleh melakukan kejahatan dan keburukan?

Mustahil! Kata UMNO dan BN.

Fikiran seperti yang ada dalam kepala UMNO mudah kita terangkan. Untuk menerima orang lain boleh melakukan kebaikan atau memperakui bahawa kita yang baik ini boleh silap dan melakukan yang buruk memerlukan proses pemikiran dan penggunanan akal rasional. Perkara2 ini tidak ada dalam UMNO.

Dan untuk memperakui bahawa kita yang sebelah sini boleh melakukan silap memerlukan muhassabah diri dan perasaan merendah diri. Juga tidak ada dalam pihak yang mencontohi laku perangai syaitan.

Ini memerlukan proses pemikiran rasional yang lebih panjang. Dan oleh kerana pemimpin dan orang UMNO ,dari segi rasional nya tidak berkembang dan matang, maka mereka tidak terfikir bahawa orang lain selain diri mereka boleh melakukan lebih baik.

Dan budaya pemikiran UMNO seperti ini tidak mengherankan. Majoriti ahli dan penykong UMNO yang muncul sebagai pemimpin di peringkat cawangan, bahagian dan akhir nya naik ke peringkat paling tinggi, bagaimana? Merekalah yang membentuk dan mencorakkan budaya pemikiran UMNO. Yang bermutu rendah yang berjaya jadi barisan pemimpin tentulah mewarnai budaya pemikiran UMNO supaya mencerminkan kualiti dan tahap pemikiran mereka. Yakni, tahap yang diwakili oleh emosi dan fikiran tidak rasional.

Inilah standard pemikiran UMNO. Inilah standard pemikiran yang enggan mengakui bahawa orang lain boleh melakukan lebih baik dari mereka.

Dan untuk berfikiran hanya golongan UMNO sahaja yang mampu melakukan kebaikan hanya memerlukan perasaan emosi dan pujian keatas diri sendiri. Kedua nya amat senang dimunculkan dari tahap pemikiran yang ada dalam UMNO.

Yang memufliskan negara ini ialah UMNO dan BN . sedang kita menulis ini, para penyamun yang lihai UMNO dan BN sedang berusaha memindahkan dan menjual harta benda negara ini kedalam tangan sahabat2. Fire sale yang dilakukan keatas asset negara dan syarikat milik kerajaan yang untung dan berpotensi tinggi dilakukan secara diam dan sembunyi sembunyi. Contoh rompakan dan perlanunan ada dimerata tempat. KTM dengan tanah2 nya akan di balun oleh UMNO melalui Syed MOkhtar Bukhari. Paling akhir syarikat CTRM yang membauat bahan komposit yang mempunyai book order atau pesanan RM8 bilion, akan dijual kepada syarikat Syed Moktar.

Inilah yang sedang dilakukan oleh UMNO/BN yang baik hati. Inilah angkara durjana yang dilakukan oleh UMNO yang di percayai.  

Jangan takut- jika orang2 ini buat salah dan melanun negara ini, kita akan hantar meraka ke jel. Tidak kira Syed MOkhtar atau YTL, atau Ananda, atau sesiapa sahaja, kita akan jel mereka. Kita akan jelkan penaung2 politik yang memudah-cara rompakan2 ini.

Percayalah- tidak ada orang yang boleh melakukan lebih teruk seperti yang dilakukan oleh puak UMNO/BN!

Posted by sakmongkol AK47

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.