`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Sunday, March 10, 2013

#LahadDatu : Bangla Kapet pun ada IC inikan pula puak-puak SULU


MyKAD hanyalah sekeping kad plastik

oleh Monier Mat Din

Dua tiga hari ini bila baca berita pasal Lahad Datu, dia mai rasa marah dan panas hati mendidih semacam. Bila tengok gambar yang kawan-kawan duk post dalam FB di bawah ini pula, rasa tension itu makin bertambah-tambah, GERAM tak tau nak lepas kat mana.

Ini tumpang ada Blog/FB ini, duk harap boleh lah release tension itu kat sini sikit.

Bukannya apa, cuba hangpa tengok gambar dan keratan berita di bawah ini, awat la kejam, tak berhati perut dan tak ada peri-kemanusiaan langsung puak-puak SULU ini pi buat macam itu sekali kat pasukan keselamatan kita:

Keratan Berita:
Persoalannya, macam mana puak-puak SULU ini boleh masuk ke negara kita dengan begitu mudah sekali? Ini yang berbalik kepada isu mudahnya kita memberi IC kepada orang luar seperti yang didedahkan dalam Siasatan Suruhanjaya Diraja berkenaan IC di Sabah (Sabah RCI) di mana begitu ramai sekali orang asing diberikan IC untuk kepentingan tujuan politik yang tertentu.

Cakap pasal IC ini, saya teringat cerita jiran saya, seorang cikgu sekolah di Taman saya waktu kami bersembang di rumah kenduri dua tiga bulan lepas. Cikgu ini cerita, waktu pendaftaran budak2 masuk sekolah hari itu, ada seorang Benggali Karpet Pakistan bawa anak nak daftar sekolah. Cikgu ini pun mintalah segala dokumen yang berkaitan, tengok-tengok dia bagi IC Biru; terus jiran saya ini tanya:

“Aik, macam mana dapat IC Biru ini”

Benggali Karpet itu jawab:

“Orang MAU KASI Cikgu!!”

Mudahnya dapat IC Malaysia! – bila dah ada IC ini sure senang-senang aje dapat BRIM RM500. Bila fikir tang BRIM ini, lagilah panas hati; kami suami isteri rakyat MALAYSIA yg kerja teruk siang malam nak cari rezeki utk 9 org anak-anak ini pun tak dapat BRIM, tiba-tiba ada orang dari Benua India sebab ada IC dan rendah pendapatan, layak dapat RM500 - memang haram jadah sungguh!

Bila jiran saya cerita bab Benggali Karpet dan IC Biru hari itu, saya tak berapa nak amik kisah sangat sehinggalah timbul cerita SULU ini; saya rasa ahli-ahli politik dan wakil rakyat patut beri perhatian utama/prioriti kepada isu IC yg diberikan secara berleluasa kepada org asing ini. Ia amat berkait rapat dengan isu keselamatan negara.

Untuk maklumat, ikut cerita cikgu Sejarah saya waktu di MRSM Kulim dulu (Cikgu Salleh), Kad Pengenalan atau pun IC ini diperkenalkan waktu zaman darurat dulu (1948-1960) bertujuan untuk memerangi pengganas komunis dengan cara mengenal pasti siapa rakyat (ada IC) dan siapa komunis (tak ada IC).

Kalau sekarang ini, di Lahad Datu, IC dengan matlamat asal ianya dicipta, Kad Pengenalan ini sepatutnya dapat membantu pasukan keselamatan kita mengenal pasti siapakah rakyat MALAYSIA (ada IC) dan siapakah PENGGANAS SULU Musuh Negara (tiada IC). Malangnya, atas sebab-sebab politik, IC kita dah jadi macam kad prepaid – Sulu ka Silu ka siapa ka, semua boleh dapat.

Meringkaskan cerita:

“MyKAD dicipta untuk membedakan siapakah WARGANEGARA siapakah tidak. MyKAD bukan dicipta untuk membolehkan seseorang itu mengundi!”

Apa pun yang berlaku, nasi sudah jadi bubur, kalau Pakistan jual karpet itu pun dpt MyKAD, bekas Komander MNLF di Sabah pun dapat IC kita, mesti berlambak-lambak lagi orang asing dalam negara kita yang bebas ke sana sini, buat jenayah , pecah rumah dan menikmati segala kemudahan dan subsidi kerajaan sebab ada IC ini. Memang leceh sungguh.

Sebelum ini kita mungkin tak kisah – tapi bila tengok betapa mudahnya mereka masuk mai negara kita SEMBELIH POLIS KITA, CUNGKIL BIJI MATA POLIS KITA, RODOK PERUT HIDUP-HIDUP ; maka enough is enough, cukup dah la kita beri muka kat depa.

Elok benar, kalau mereka-mereka yang bertugas dalam pasukan Uniform/Pegawai Penguatkuasa dll dapat mengambil contoh daripada cerita di bawah ini, yang dikhabarkan kepada saya oleh seorang sahabat di tempat kerja.

Dia cerita, ada seorang kawan dia kerja dalam pasukan Keselamatan Beruniform, tiap kali ada operasi yang melibatkan pendatang asing ini, kalau minta IC dan si pendatang itu bagi kat dia IC Biru Malaysia, terus dia gunting kad itu, kat situ jugak!!

Kalau kita habag cerita ini kat seluruh rakyat Malaysia, tak ada siapa nak marah aih!!

Orang sokong lagi ada.

Ala, MyKAD itu bukan ada nilai pun – ia hanyalah sekeping kad plastik.

GUNTING AJA – BIAQ PADAN MUKA!!

(Fuh, lega – boleh lepas geram kat Internet nie).

moniermatdin@yahoo.com
9.3.13
http://www.mindapolitikmoniermatdin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.