`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Saturday, March 16, 2013

PANAS! Cecil Abraham Mengaku SD2 Arahan Najib Altantuya!

 
Mengejutkan! 

Peguam Americk Singh Sidhu mendakwa, peguam Cecil Abraham memberitahunya bahawa beliau menyediakan akuan bersumpah kedua (SD2) untuk bekas penyiasat persendirian, mendiang P Balasubramaniam atas arahan perdana menteri, Najib Altantuya.

Americk, bekas peguam kepada mendiang Balasubramaniam atau lebih dikenali sebagai PI Bala dikatakan mendedahkan perkara ini semasa mesyuarat agung tahunan (AGM) Persatuan Peguam Malaysia (Bar Malaysia) di Kuala Lumpur sebentar tadi.

Peguam Sivarasa Rasiah melaporkan perkembangan itu melalui pesanan di Twitter miliknya semasa AGM, yang sedang berlangung ketika laporan ini ditulis.



@SivarasaRasiah: Americk Singh Sidhu, PI Bala's lawyer reveals in Bar AGM that Cecil Abraham told him he did the 2nd SD on instructions from PM Najib #fb


Apabila didatangi oleh Malaysiakini hari ini berikutan tamatnya pendengaran mahkamah dan diminta mengulas, peguam kanan berkata, "Tiada komen mengenai apa-apa".
Americk yang mengesahkan kenyataan Sivarasa menyebut beliau menemui Cecil kira-kira dua minggu lepas di sebuah restoran berhampiran pejabatnya di Jalan Ampang, Kuala Lumpur.

Dalam perbualan selama kira-kira 30 minit itu, Cecil memohon maaf kepada Bala dan dirinya kerana menerbitkan SD2 disebabkan atas arahan Najib Altantuya yang ketika itu timbalan perdana menteri.

Beliau berkata demikian di luar AGM tersebut di hadapan puluhan wartawan yang menunggu pengakuannya sebentar tadi.

Tambahnya lagi, mendiang PI Bala bersungguh-sungguh mahu pendedahan itu dibuat dengan alasan dia pernah memberitahu rakyat bahawa seorang peguam bergelar Tan Sri adalah dalang di sebalik SD2 beberapa ketika sebelum dia menemui adik Najib Altantuya, Nazim Razak di Damansara, malam 3 Julai 2008 lalu.

Ditanya sama ada beliau mahu mengulas mengenai cabaran yang dibawa ke hadapan oleh peguam dan aktivis Haris Ibrahim, Cecil, yang juga seorang ahli panel Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bahagian Kajian Operasi, diam dan hanya terus berjalan.
Sunil anaknya, ketika ditemui selepas prosiding mahkamah, juga diam.
Kedua-dua peguam telah didatangi selepas mereka mewakili penyelesai di Kian Joo Holdings Sdn Bhd, di mana satu lagi peguam kanan, VK Lingam, telah meminta Peguam Ratu, Sir Edward Garnier untuk mewakili beliau dan pencarum majoriti dalam pertikaian dan prosiding menghina.
Lingam telah memohon Garnier untuk diterima sebagai seorang peguambela dan peguamcara di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebagai peguam mewakili beliau menghina dan majoriti kes pencarum itu.
Pada 4 Januari lalu, Haris telah mencabar Cecil untuk menyaman beliau dalam usaha untuk membersihkan namanya berikutan dakwaan peguam kanan yang terlibat dalam merangka SD kedua, dan mahu Majlis Peguam menyiasat individu bertanggungjawab atas salah laku profesional tersebut.
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.