`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Friday, June 21, 2013

LEBIH RM45 JUTA UNTUK BANTU SEKOLAH CINA




KOTA KINABALU : Kerajaan memperuntukkan lebih RM45 juta untuk membantu sekolah Cina dan swasta di negeri ini bagi tempoh 2009 hingga tahun lepas, kata Menteri Tugas-Tugas Khas di Jabatan Ketua Menteri Datuk Teo Chee Kang.
Beliau berkata untuk 2009 sebanyak RM10 juta disalurkan, manakala pada 2010 (RM12,129,800), 2011 (RM11,129,830) dan 2012 sebanyak RM12,415,000.
"Kerajaan menyediakan peruntukan ini bagi meringankan beban kewangan sekolah-sekolah Cina dan swasta dan ia diberi sebagai subsidi dan bukan untuk menampung sepenuhnya perbelanjaan yang diperlukan," katanya menjawab soalan Dr Hiew King Cheu (DAP-Luyang) pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini, hari ini.
Di samping itu kata Teo, bantuan kewangan yang diberi disalur terus kepada sekolah-sekolah berkenaan, sekali gus membantu meningkatkan lagi kecemerlangan kualiti pendidikan sekolah Cina di Sabah.
Teo berkata walaupun bidang pendidikan tanggungjawab kerajaan persekutuan, kerajaan negeri juga prihatin terhadap kebajikan semua lapisan rakyat di negeri itu termasuk masyarakat Cina.
Sehubungan itu, katanya Menteri Tugas-Tugas Khas diberi tanggungjawab untuk menangani hal ehwal masyarakat Cina terutama yang berkaitan hal-hal pendidikan.
"Bagi memastikan semua bentuk bantuan, baik dalam bentuk geran atau pemberian langsung daripada kerajaan kepada sekolah-sekolah Cina dan swasta di negeri ini dapat diselaraskan dengan baik dan berkesan, maka jawatan pengerusi jawatankuasa pemberian kerajaan kepada sekolah-sekolah Cina dan swasta diletakkan di bawah tanggungjawab Menteri Tugas-Tugas khas," katanya. (Bernama)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.