`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Saturday, November 30, 2013

Kenduri kahwin guna air keladak




KUALA LIPIS - “Sudah lebih seminggu kami tidak mendapat bekalan air secara terus sehingga memaksa kami menggunakan air kolam yang berkeladak untuk membasuh pinggan mangkuk semasa kenduri kahwin kelmarin."

Demikian luahan penduduk Kampung Sai, Gua yang berdepan dilema masalah bekalan air bersih yang telah berlarutan sejak sekian lama.

Penduduk, Rosdan Ishak, 42, berkata, sehingga kini penduduk di sekitar kawasan berkenaan masih menunggu untuk menikmati bekalan air yang sempurna bagi melancarkan rutin harian mereka.

Menurutnya, penduduk berdepan masalah tekanan air sehingga menyebabkan mereka terpaksa menunggu dalam tempoh agak lama untuk mendapatkan bekalan air.

“Kami berasa sengsara sejak sekian lama ekoran kegagalan pihak berkaitan membekalkan air bersih secukupnya.

“Pihak terbabit bukan sahaja gagal membekalkan air secukupnya secara berterusan tetapi bantuan kecemasan juga tidak dihantar segera apabila aduan dibuat hanya akan diselesaikan selepas beberapa hari,” katanya semalam.

Sementara, Ishak Subuh, 70, berkata, masalah ini boleh diatasi dengan meletakkan pam penggalak baru di laluan utama kampung berkenaan.

“Sekarang ini, proses mengepam air di tangki utama yang terletak di Bukit Sarang lambat sedangkan keperluan air di rumah penduduk meningkat, lebih-lebih lagi pada waktu puncak.

“Kami juga setuju sediakan tapak khas untuk meletakkan pam penggalak baru yang dijangka boleh tampung keperluan penduduk kerana kadar mengepam air ke tangki rumah penduduk dapat dilakukan lebih cepat,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.