`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, January 9, 2015

Kapal Nelayan Milik Malaysia Diletupkan Penguatkuasa Indonesia.


Padah menceroboh perairan Indonesia. Maka ini yang mereka terima. Tindakan tegas dari pihak berkuasa Indonesia telah menenggelamkan sebuah kapal ikan milik nelayan Malaysia kerana didapati menangkap ikan secara haram di perairan Indonesia. Kapal itu diletupkan di sekitar Pelabuhan Belawan, Medan.

Lapor Detik News, bahan peledak diletakkan di dalam kapal nelayan itu dan meletup pada jam 1.30 petang tadi. Tidak lama selepas itu, kapal itu tenggelam ke dalam laut.

Menurut pihak berkuasa negara itu, kapal yang didaftarkan dengan nombor PKFA 7738 itu ditahan oleh polis maritim daerah itu pada 9 Disember 2014 kerana menangkap ikan secara haram di sekitar Selat Melaka yang memasuki perairan Indonesia.

Kedudukan semasa penangkapan itu sekitar 16 batu dari timur laut Pulau Pandan. Polis maritim Indonesia mengeledah kapal yang mengibarkan bendera Malaysia itu dan menemui ikan yang dicuri sebanyak 150 kilogram.

"Sewaktu ditangkap, sebahagian hasil tangkapan telah dilelong." katanya.

Dalam kes ini, menurut Kapolda, empat warganegara Myanmar ditangkap, seorang kapten kapal, Chen, 24, serta tiga anak kapal, Kyaw, Banmin dan Htyata sedang menjalani proses pengadilan di mahkamah untuk menentukan jenis hukuman.


Untuk rekod, Indonesia sebelum ini telah memaklumkan bahawa sebarang pencerobohan yang berlaku ke atas perairan negara mereka akan berdepan dengan risiko hukuman yang berat iaitu tindakan tegas terhadap penceroboh dan kapal milik mereka akan dibom.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.