`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Wednesday, March 1, 2017

ANAK SYARIKAT KERAJAAN KELANTAN KALAH KES SAMAN BERNILAI RATUSAN JUTA?

Kerajaan negeri Kelantan dibawah parti agama (Pas) mungkin menghadapi kerugian (hilang) ratusan juta ringgit apabila beberapa buah anak syarikatnya menghadapi saman oleh pelbagai pihak. Baca juga ini – http://msomelayu.blogspot.my/2014/01/kerajaan-kelantan-disaman-rm230-juta.html#more
Setakat yang terhitung sehingga kini kerajaan negeri Kelantan menerusi beberapa buah anak syarikatnya disaman oleh 10 pihak – maksudnya 10 kes. Berertinya 10 entiti atau anak syarikat membabitkan kerajaan negeri Kelantan sedang menghadapi pertimbangan mahkamah.
Hampir kesemua kes-kes saman itu membabitkan ketidaktelusan atau pun engkar janji oleh anak syarikat kerajaan negeri dengan beberapa pihak yang mana setengah diberikan tander atau kontrak tetapi ditarik balik tanpa jalan penyelesaian sewajarnya.
Paling mengejutkan terdapat juga kes saman kerana salah laku beberapa orang wakil rakyat yang memegang atau berkepentingan dalam anak syarikat atau menjadi ahli lembaga pengarah kepada syarikat. Salah satu ialah seorang ahli lembaga pengarah dikatakan menerima wang bernilai RM50,000 daripada seorang individu yang diberi tawaran membalak kemudian tawaran itu ditarik balik.
Kerana tindakan itu dianggap zalim individu berkenaan telah mengemukakan saman di mahkamah. Mengejutkan saman itu dikemukakan oleh seorang Ketua Cawangan parti agama (Pas) di kawasan Kota Bharu.
Hari ini salah satu daripada 10 kes-kes saman berkenaan telah dibicarakan di Mahkamah Tinggi Kota Bharu dan mahkamah memutuskan anak syarikat kerajaan Kelantan, iaini Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dan syarikat Baldah Toyyibah (Prasarana) Sdn.Bdh, didapati bersalah engkar perjanjian.
PMBK dan Baldah Toyyibah Sdn Bdh disaman oleh sebuah syarikat pembinaan Dea Hanguru Infra Sdn. Bhd dari Korea yang ditubuhkan di negara ini.
Syarikat Dea Hanguru telah diberi tawaran untuk menyiapkan lebuh raya rakyat sepanjang 73 km dari Machang – Kuala Krai pada tahun 2012. Perletakan batu asas projek lebuhraya berkenaan dilakukan sendiri oleh bekas MB Almarhum Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Tawaran itu dibuat oleh Syarikat Baldah Toyyibah (Prasarana) selaku syarikat pengurusan pembinaan lebuh raya rakyat dan PMBK yang bertindak sebagai pihak Kerajaan Kelantan.
Dea Hanguru menerima tawaran kontrak itu pada Oktober 2012 dan telah pun memulakan kerja-kerja awal membawa masuk jentera berat, kerja-kerja pembersihan tapak dan membina side office. Bagaimana tawaran itu ditarik balik pada 2013 tanpa sebarang perundingan dan sebab-sebab yang jelas dan munasabah.
Pengerusi Baldah Toyyibah (Prasarana) Sdn Bdh ketika itu ialah Adun Salor yang juga salah seorang anggota Majlis Mesyuarat Kelantan (Exco) Husam Musa yang juga menjadi pencetus kepada projek pembinaan Lebuh Raya Rakyat (LRK).
Malangnya ekoran berlaku perubahan dalam tampuk pemimpin pertukaran MB daripada Nik Aziz Nik Mat kepada Ahmad Yakob menyebabkan kedudukan Husam di situ tidak kekal. Perubahan itu juga menyebabkan mereka bertanggungjawab terhadap syarikat Baldah Toyyibah dan PMBK telah menarik balik tawaran kepada Dea Hanguru.
Ekoran penarikan balik tawaran itu Dea Hanguru menyatakan rasa tidak puas hatinya dan mengancam untuk menyaman kerajaan negeri kerana mereka telah mengeluarkan perbelanjaan dan mengalami kerugian. Husam sebagai seorang Adun Pas memberi cadangan dan pengsyoran supaya isu itu diselesaikan dengan baik demi kebaikan bersama.
Malangnya pihak yang menguasai kerajaan Kelantan selepas ketiadaan Nik Aziz enggan melayan cadangan Husam itu malahan beranggapan dan yakin syarikat daripada Korea itu tidak ada hak untuk menyaman kerajaan Kelantan dan kalau pun saman ia tidak akan menang.
Setelah gagal mencari penyelesaian secara baik, syarikat Dea Hanguru dikatakan tidak ada pilihan lain melainkan membawa kes itu ke mahkamah untuk menuntut balik perbelanjaan yang dikeluarkan serta tanggungan lain-lain kos.
Semasa perbicaraan kes itu Dea Hanguru telah memanggil (sapina) Husam sebagai bekas pengerusi Syarikat Baldah Toyyibah sebagai saksi. Husam disapina sebagai saks sehinggakan terpaksa absen sidang dewan ketika itui. Gara-gara kehadiran Husam menjadi saksi itulah menyebabkan beliau dikecam dan akhirnya membawa kepada pemecatan beliau daripada Pas.
Kehadiran Husam itu dijadikan antara alasan untuk memecat Adun Salor itu dari Pas kerana beliau dianggap sebagai belot kepada parti sedang hakikatnya beliau sudah memberi nasihat agar kes itu diselesaikan di luar mahkamah bagi mengelakkan kerajaan mengalami kerugian.
Hari ini Mahkamah Tinggi Kota Bharu telah memutuskan pihak PMBK dan Baldah Toyyibah didapati bersalah dan diperintah membayar ganti rugi kepada Dea Hanguru. Bagaimana pun syarikat Baldah Toyyibah dilepaskan.
Menurut Hakim bicara kes itu agak unitk kerana bekas pengerusi Badah Toyyibah dipanggil menjadi saksi bagi pihak penyaman (Dea Hanguru) di mana agak sukar untuk beliau menolak saman berkenaan.
Dalam tuntutan saman itu Dea Hanguru telah menuntut ganti rugi sebanyak RM225 juta dan RM5 juta sebagai ganti rugi khas kerana pengingkaran kontrak yang diberikan kepadanya. Mahkamah masih belum mentafsirkan berapa jumlah tuntutan yang perlu dibayar oleh kerajaan Kelantan kepada Dea Hanguru. Kemungkinan pihak kerajaan Kelantan akan mengemukakan rayuan ke mahkamah lebih tinggi.
Bayangkan sekiranya cadangan dan pengsyoran dibuat Husam diambil kira mungkin wang kerajaan negeri boleh diselamatkan daripada membayar saman berkenaan dan wang itu boleh digunakan untuk keperluan lain lagi. Bersambung.
– http://msomelayu.blogspot.my

2 comments:

  1. Low Interest rate and the loan we offer is strictly for honest people serious minded individuals who are God-fearing and are ready to repay the loan within the agreed time. If you are interested in getting a loan, all you need to do is contact us musaddiqloanlending@gmail.com

    LOAN APPLICATION FORM

    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:.
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8)Monthly Income:
    9)Occupation:
    )Which did you here about us.
    Email Kindly Contact: musaddiqloanlending@gmail.com

    Best Regards.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.Wr.Wb.Perkenalkan nama saya syaripuddin tki brunei dari kota papua. Salam buat
    teman saudara di mana pun anda berada . Smoga apa yg saya
    sampaikan ini bisa bermamfaat buat saudara
    semuanya dan tujuan
    saya hanya ingin berbagi buat saudara semuanya….SAYA Sdh Hampir 8 Tahun bekerja sbgai (TKW) di
    MALAYSIA. Gaji Rp 3.500.000/bulan. Itupun jka lembur
    smaleman,gaji di naikkan. Tiap kali Sya tringat sma
    KELUARGA di Kampung. Mngkin KANGEN,krn sdh lama
    tdk ketemu. Sbgai Ank ke-1,Sya wajib mmbantu
    KELUARGA. Mka dri itu tiap bulan Mngirim : 1/2 Uang dr Gaji Bulanan yg Sya Trimah. Smua ini ku lkukan sbgai
    Rasa Hormat,Tnggung Jwab,& sbgai Tlang Punggung
    KELUARGA. Bsa Memenuhi Kebutuhan Prekonomian
    KELUARGA tiap Bulannya. Agar bisa MENGURANGI BEBAN
    PIKIRAN,MASALAH srta DERITA yg slma ini KELUARGA
    Sya alami hingga kni. Alhamdulillah. #DOA .SAYA.SEKELUARGA.TERKABULKAN# Kmrin,saat Lembur
    tngah malam,ada satu Krabat/Tman TKW dtang &
    berbcra pnjng Lbar dgn Sya. Mngenai (SOLUSI) dri smua
    mslah yg Sya Sekeluarga alami. Dberiknlah Sya
    No.Ponsel : => +6285-320-272-221 aki sukarwo, Pda
    saat itu Sya lansung HUB/TELPON aki sukarwo. Sya Berbcara dgn aki sukarwo sngat Lama dan
    Membrithukn tntang smua PERMASALAHAN yg slma
    ini Sya SEKELUARGA Rasakan dan Mengalaminya.
    SYUKUR mbah tarso Mengerti tntang apa yg
    Sya Rasakan SEKELUARGA. Dbrikanlah #SOLUSI/ JALAN# agar smuanya HILANG dari Kehidupan Sya
    SEKELUARGA & tdk akan trulan kmbli. Dlm Hati Sya
    brkta.#AMIN#.agar ini mnjdi KENYATAAN.”SUMPAH DEMI TUHAN” Ini
    Bener2 TERBUKTI & MENJDI KENYATAAN di dlm Khdpan
    Sya. Awalx Sya tdk prcaya smua ini,tapi KEYAKINAN
    Sya sngt meyakinkan ini psti,dan Sya Melaksanakn
    prosedurnya yg di
    Perintahkn aki sukarwo Dan akhirnya Sya sngat kaget dan tak bisa berkata-kata lgi,Melihat & Men
    dengar ini Benar2 TERJADI.. Apabila Krabat/Tman2 TKW
    Ingin Sperti Sya. Kmarin Menang
    Dpt : Rp250juta
    Slhkn HUB/TELPON Lansung aki sukarwo di : => ? +6285-320-272-221 Dimna aki sukarwo Siap & Sanggup Membntu Kerabat/Tman2 TKW”JP” hari ini.
    Sya SEKELUARGA sngat brsyukur skali,krn skarng
    HIDUP Sya sdh tdk MISKIN lgi. hingga saat ini Sya sdh
    Membuka USAHA bru & punya Tabungan Sndri di
    BANK,srta bsa membantu KELUARGA di Kampung. Ini
    smua yg Sya Proleh & Miliki Sndri,Berkat aki sukarwo Kerabat/Teman2 TKI/TKW..,yang ingin merubah
    nasib seperti saya silahkan tlpon, aki sukarwo di
    nomor. => ? +6285-320-272-221 beliau tidak menerima sms
    dan BUAT TKI/TKW YANG MAU PULANG
    KAMPUN untuk BERTEMU sama keluarga nya, aki sukarwo MEMBUKA KESEMPATAN UNTUK JACPOT MALAYSIA-SINGAPURA-HONGKONG-THAILOTRY-LOTTO -TOTO-MAGNUM DLL MENYEDIAKAN
    MULAI DARI 2 ANGKA SAMPAI 6 ANGKA TERGANTUNG
    ANGKA YANG ANDA MINTA SAMA aki sukarwo .TERIMA
    KASIH WASALAM jika blum yking >>>klik di sini bocorang togel 2D 3D 4D 5D 6D PESUGIHAN <<<<

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.