`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Saturday, July 6, 2024

Imigresen tumpas sindiket pelacuran warga asing

 

IMIGRESEN OPS PELACUR
Antara wanita warga asing yang ditahan Jabatan Imigresen kerana disyaki terbabit dalam kegiatan pelacuran dalam operasi di sekitar Lembah Klang semalam. (Gambar Jabatan Imigresen)

KUALA LUMPUR: Jabatan Imigresen menumpaskan sindiket pelacuran warga asing menerusi operasi khas di lapan lokasi sekitar Lembah Klang dengan penahanan 75 individu semalam.

Ketua Pengarah Imigresen Ruslin Jusoh berkata operasi yang bermula pada 1.45 tengah hari itu melibatkan sepasukan pegawai serta anggota pelbagai pangkat dari Bahagian Perisikan dan Operasi Khas, Ibu Pejabat Imigresen Putrajaya.

Beliau berkata operasi itu berdasarkan maklumat awam dan risikan selama dua minggu sebelum anggota pasukan terbabit diatur gerak ke lokasi dan menahan 57 wanita masing-masing 32 warga Indonesia, 11 warga Bangladesh, lapan warga Vietnam dan enam warga India.

“Turut ditahan 10 lelaki masing-masing tujuh warga Bangladesh, dua warga Myanmar dan seorang warga Indonesia yang semuanya berusia lingkungan 17 hingga 46 tahun selain tujuh lelaki dan seorang wanita warga tempatan berusia lingkungan 23 hingga 65 tahun,” katanya dalam kenyataan.

Ruslin berkata semakan awal mendapati 13 wanita Indonesia dan empat wanita Vietnam yang ditahan memiliki pas yang sah manakala dua lagi wanita warga Indonesia dan seorang warga Vietnam tinggal lebih masa.

“Warga asing lain yang ditahan tidak memiliki sebarang dokumen perjalanan atau pas yang sah untuk berada di negara ini. Pasukan operasi merampas satu telefon bimbit, 15 pasport Indonesia, lima pasport Vietnam, wang tunai sebanyak RM1,750, satu set komputer dan 10 buku kerja daftar pelanggan,” katanya.

Beliau berkata modus operandi sindiket ialah menawarkan perkhidmatan urutan badan serta pelacuran dan pelanggan akan hadir sendiri ke premis serta memilih wanita warga asing berdasarkan katalog yang diberikan.

“Pelanggan juga boleh memilih wanita warga asing dengan menggunakan foto mereka melalui aplikasi Telegram dan WhatsApp. Bayaran secara tunai akan diberikan kepada penjaga premis semasa pelanggan mula memasuki bilik dan kadar bayaran yang dikenakan ialah antara RM100 hingga RM400 bagi satu jam.

“Semua warga asing ditahan kerana disyaki melakukan kesalahan di bawah Akta Imigresen 1959/63, Akta Pasport 1966 serta Peraturan-Peraturan Imigresen 1963 dan ditahan di Depot Imigresen Semenyih untuk siasatan lanjut,” katanya.

Ruslin berkata tujuh lelaki dan seorang wanita warga tempatan yang dipercayai bekerja sebagai penjaga premis ditahan di bawah Seksyen 56(1)(d) serta Seksyen 55E Akta Imigresen 1959/63. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.