`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Wednesday, August 14, 2024

FREEDOM OF SPEECH: FAKE NEWS, MISINFORMATION, HATE SPEECH & CENSORSHIP BY SAM THE CEO

 My friend Sam the CEO Oilman has written another short and precise piece expressing his thoughts about 'expressing his thoughts'. Its about 'Freedom of Speech'. My comments follow.

I am a freedom of speech absolutist. I don't care about policing "hate speech" or "misinformation". The minute you regulate speech - oral, broadcast or written: it will ALWAYS lead to fascism. ALWAYS.

Why? Because someone will decide what is misinformation, fake news or hate. And I do not trust ANY human being. Every single one of us is motivated by self-interest. And power corrupts.

I saw this during Covid. Any differing opinions were shutdown. People were threatened and sacked from their jobs. Today we know better. 

We see it in Malaysia. One race and religion can say and do anything it wants against others - the others cannot. 

Censorship is always ONE WAY. Those in power will always censor their opponents.

I've never been a fan of Europe. They have hate-speech laws. You cannot deny the holocaust. You go to jail. Why is the jewish holocaust so special. The Armenians, the Vietnamese, the Cambodians and many others have all have gone through the same.

That is why I prefer the American version of absolute free speech. I really don't care whether people say racist or vile things. That is your opinion and perception that it is racist or vile. Counter it in the market of public opinion. I have seen people not deserving be cancelled. But they will have to toughen up and recover.

This attempt by the EU to censor X for the interview between Elon Musk and Trump is just so funny. It shows right through the hypocrisy of western European global capital political elite's need to control the narrative. This is the real foreign electoral interference. 

Why only Trump? Who decides what he says is hate speech or incitement. The guy calls a spade a spade the way HE sees it. Don't like it? Counter his opinion. What are you scared of?

I look at the UK riots and I've been saying for years it will happen. You do not import people with shit hole mindset and cultures from shit hole countries and not have your civilization be ruined by them. 

Just look at our country. How did we go from a harmonious place for all races and religions but now about to become a taliban run theocracy? We import shithole cultures and shithole mindsets to our beautiful land of gentle, polite multi-cultural people. You expect it to become better? Dumb.

My Comments will be in Malay. 

Saya setuju 100% dengan pandangan sdra Sam the CEO berkenaan sekatan atau halangan kepada kebebasan bersuara. Menyekat umum daripada bebas bersuara adalah petanda rejim pemerintah yang zalim yang ingin kekal berkuasa dengan mengguna kekerasan undang-undang (lawfare). Atau mereka mempunyai niat-niat jahat yang lain dan perlu untuk menekan umum daripada menyoal atau mengkritik perancangan mereka.

 


 

Saya sanjung tinggi suara-suara bebas dalam negara kita yang memperjuangkan hak rakyat untuk bebas bersuara. Tidak kira suara individu atau suara berkumpulan (NGO, persatuan dsbnya) yang memperjuangkan isu yang khusus seperti hak kaum orang asli, mansuhkan Akta Hasutan, penyelesaian kes culik Amri Che Mat, Pastor Koh dan kes lain, ataupun individu yang memperjuangkan kebebasan bersuara secara umum. 

Tetapi negara kita adalah demokrasi yang berpegang kepada sistem pilihanraya untuk menentukan masa depannya. Di India baru ini sistem demokrasi mereka telah mencapai satu kejayaan yang besar bagi sistem demokrasi berparlimen. Parti BJP yang pada 2019 menang majoriti yang besar di Parlimen telah kehilangan banyak kerusi (63 kerusi Parlimen), pengurangan peratus undi dan kekalahan teruk di Uttar Pradesh, negeri asal perdana menteri nya. Walaupun masih menang tetapi mereka terpaksa bergabung dengan parti lain untuk kekal sebagai pemerintah. Sebahagian pemerhati berkata parti BJP akan menghadapi cabaran untuk mengekalkan kedudukan mereka nanti. Lets wait and see.

Tetapi begitu juga kita di Malaysia perlu menggunakan kuasa peti undi dan sistem pilihanraya untuk menukar parti pemerintah yang goblok dan penipu  yang tidak layak lagi menjadi pemerintah.

Kita perlu bangkitkan public awareness atau kefahaman umum apakah kelemahan dan kezaliman dalam sistem pemerintahan kita yang perlu di tongsampahkan.

Caranya paling mudah - daripada mula lagi kita memberi notis awal kepada rejim pemerintah - Awak tidak berubah, awak akan kehilangan TIGA JUTA undi kami.  

Dan kita senaraikan isu-isu yang perlu ditangani secara segera : mansuhkan Akta Hasutan, mansuhkan Akta MCMC yang amat bodoh, mansuhkan e-invois yang sangat merugikan negara, mansuhkan monopoli berlesen dan apa-apa lagi perkara yang menyusahkan manusia. 

Dan kita membuat kempen kumpulkan TIGA JUTA atau lebih tandatangan orang awam yang boleh sokong usul kita.  

Awak tidak mansuhkan a, b, c, d, e dan seterusnya awak akan kehilangan TIGA JUTA undi kami.

Kita tidak perlu ada closing date untuk kempen ini - biar kempen ini berterusan sehingga sampai pilihanraya sekali lagi. 

Tetapi jika kita boleh menghampiri sasaran TIGA JUTA tandatangan awam (contohnya) ia akan memberi kesan yang efektif untuk mencetuskan perubahan sebelum tibanya pilihanraya. Maksudnya lebih awal daripada perlu menunggu lima tahun. Dan senarai itu mesti spesifik untuk memudahkan otak-otak lembap parti pemerintah menumpukan fokus mereka.

Kita perlu checkmate mereka sebelum mereka boleh gari tangan kita. 

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.