`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Sunday, January 7, 2018

Hubungan Saudi-Israel akan jejas Malaysia?

Prof Dr Huseyin Bagci berkata, dunia akan melihat sejauh mana negara Islam lain, termasuk Malaysia akan mengubah sistem nilai mereka disebabkan dinamik baru itu.
Prof-Dr-Huseyin-BagciPUTRAJAYA: Seorang cendekiawan Turki meramalkan orde baru dunia mungkin dalam proses pembentukan susulan hubungan mesra Arab Saudi dengan Israel, yang mungkin memberi impak kepada Malaysia.
Profesor kanan Universiti Teknikal Timur Tengah di Ankara, Prof Dr Huseyin Bagci berkata, perkembangan itu sejajar langkah Arab Saudi beralih daripada doktrin ultra-konservatif Wahabi ke arah lebih sederhana.
Katanya, dunia akan melihat sejauh mana negara Islam lain, termasuk Malaysia akan mengubah sistem nilai mereka disebabkan dinamik baru itu.
Walaupun Riyadh yang merupakan sekutu Amerika Syarikat (AS) tidak menjalin hubungan diplomatik rasmi dengan Israel, hubungannya dengan negara Yahudi itu semakin rapat kerana mereka berkongsi persepsi ancaman dari Iran.
Putera Mahkota Saudi yang baru dilantik Jun tahun lalu, Mohammed bin Salman dikatakan reformis yang mempunyai hubungan dengan Israel dalam agendanya.
Di Malaysia, ada pihak bimbang hubungan rapat Putrajaya dengan Arab Saudi akan mencetuskan Arabisasi yang boleh menghakis agama dan budaya berbilang kaum di negara ini.
Bagci berkata, hubungan baik Arab Saudi dengan AS dan Israel akan memberi impak kepada hubungan mereka, bukan sahaja dengan negara Islam, tetapi juga negara lain.
“Akan ada debat dalam kalangan masyarakat antarabangsa mengenai orde baru dunia. Malah, mungkin ada orde baru dunia,” katanya kepada FMT pada Dialog Keselamatan Antarabangsa Putrajaya di sini, yang berakhir semalam.
Beliau berkata, Riyadh berada di peringkat menarik kerana Mohammed nampaknya lebih bercita-cita daripada putera mahkota terdahulu.
“Arab Saudi turut berubah daripada radikal kepada kesederhanaan.
“Berapa lama (perubahan) akan berlaku, saya tidak tahu, tetapi yang pasti Amerika mempunyai impak besar ke atasnya. Presiden Donald Trump dan Arab Saudi mempunyai hubungan lebih rapat.
“Saya kata Saudi akan berundur dari kedudukan Wahabi yang dimulakan mereka pada 1973 sebagai perjuangan ideologi terhadap Nasserisme dan nasionalisme Arab,” katanya merujuk ideologi sosialis berdasarkan pemikiran pemimpin revolusi Mesir pada 1952, Gamal Abdel Nasser yang menjadi presiden ke-2 negara itu.
Bagci berkata, Turki tidak akan menyambut baik peralihan Saudi.
Ini kerana katanya, Turki sering mengetuai ekonomi di Timur Tengah sejak empayar Uthmaniyyah dari abad ke-14 hingga 1922.
“Malah hari ini, kami (Turki) lebih baik daripada Arab Saudi dari segi ekonomi dan kami lebih besar dan berpengaruh.
“Saudi mempunyai masalah dengan Turki dan Turki dengan Saudi. Tetapi, malangnya ini ialah persaingan serantau.”
Oktober lalu, AFP melaporkan Mohammed berikrar mengembalikan Islam yang “sederhana, terbuka” di Arab Saudi.
Kenyataan putera mahkota yang juga timbalan perdana menteri pertama, menteri pertahanan dan presiden Majlis Ekonomi dan Hal Ehwal Pembangunan Saudi, merupakan serangan terus seorang pegawai tertinggi ke atas pihak berkuasa agama fundamentalis negara itu. -FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.