`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Monday, February 27, 2023

Bolehkah Anak OKU Terlantar mencelah M-A-D-A-N-I?

 



Awal Februari lalu perdana menteri mengusulkan konsep ‘Malaysia Madani’ sebagai landasan menuju masa depan untuk Malaysia yang mana rakyatnya terdiri pelbagai kaum dan budaya. Saya meneliti dengan terperinci pada huruf-huruf yang membentuk perkataan M-A-D-A-N-I itu yang tentunya terlihat mulus lagi murni. Kemudian saya cuba padankannya pula dengan realiti kehidupan kita semua. Sampaikah Madani ini ke segenap lapisan masyarakat atau ia hanya sekadar slogan manis?

Saya menemui satu penanda aras sebagai penentu kejayaan enam rukun Madani iaitu M (keMampanan), A (kesejAhteraan), D (Daya cipta), A (hormAt), N (keyakiNan), dan I (Ihsan) yang menjadi tonggak utama konsep ini. Bagi saya jika Anak Orang Kelainan Upaya (OKU) Kategori Terlantar dapat menikmati apa yang dianjurkan maka Malaysia Madani pasti berjaya. Saya tekankan perkataan ‘Terlantar’ kerana OKU terdiri daripada berbagai kategori dan kategori terlantar adalah yang paling lemah serta sangat memerlukan pembelaan.

Pastinya perdana menteri maklum akan istilah “mustadh’affin”, bagi saya mereka tergolong dalam istilah tersebut. Selama ini apabila disebut OKU kita pukul rata semua sekali dalam satu kategori walhal OKU itu sendiri bermacam-macam jenis. OKU Kategori Terlantar sangat berbeza. Perhatian yang serius perlu diberi untuk OKU Terlantar jika perdana menteri mahu menjayakan Madani.

Saya pernah mempunyai dua anak yang mengalami kecacatan “cerebral palsy” kategori terlantar dan kini kedua anak perempuan saya itu sudah meninggal dunia. Saya dan isteri mengadakan kempen Hope2Walk pada 2011 untuk memberikan kesedaran kepada masyarakat betapa perlunya kerajaan menubuhkan sekolah khas melatih Anak-anak OKU Terlantar dengan sukatan pelajaran dan modul yang tersusun. Ketahuilah sehingga kini sekolah khas untuk Anak OKU Terlantar milik kerajaan tidak wujud.

Pernah ada pengomen di Facebook menyangkal dakwaan saya menyatakan sekolah yang saya maksudkan itu wujud tetapi apabila diminta sebutkan di mana, apa modulnya pengomen yang hanya sibuk berpolitik ini terus menyepi. Ketahuilah juga, sekolah pendidikan khas di negara kita dan pusat dalam komuniti (PDK) hanya menerima anak OKU yang mampu menguruskan diri sahaja. Untuk anak OKU yang tidak mampu mengurus diri tidak diterima kerana kekurangan tenaga dan kelengkapan selain tiada sukatan yang benar-benar memenuhi spesifikasi.

Latihan fisioterapi, latihan cara kerja (occupational therapy), atau terapi pertuturan (speech therapy) hanya ada di hospital kerajaan yang temujanjinya hanya sebulan sekali. Bolehkah anak-anak normal pandai jika pergi ke sekolah sebulan sekali, bukannya setiap hari? Itu perbandingannya. Dan pula, takkanlah bersekolah di hospital? Di sinilah saya dan isteri membuat penyelidikan sendiri dengan merujuk kemajuan yang sudah pun wujud di negara-negara maju di luar sana. Mereka sudah lama ada sekolah yang saya maksudkan. Di sini kalau ada pun pusat sedemikian, ia milik swasta tetapi tidak semua ibu bapa Anak OKU Terlantar mampu kerana kos biaya amat tinggi.

Saya bersedia pada bila-bila masa sahaja berbincang, berhujah tentang perlunya menyelidik, mengkaji, menyediakan modul sehinggalah ke peringkat dasar membawa ke arah penubuhan sekolah khas Anak-anak OKU Terlantar. Pada 2013, saya pernah bersama dengan aktivis OKU Penglihatan, OKU Pendengaran, dan OKU kategori lain mengadakan forum tentang keperluan golongan ini yang mana ia turut dihadiri oleh perdana menteri sekarang. Dalam program tersebut saya bentang permasalahan ini.

Pada Oktober 2013, sepuluh tahun yang lalu juga saya bersama isteri dan anak OKU saya redah Parlimen untuk menyampaikan memorandum tentang perlunya sekolah khas Anak OKU Terlantar ini kepada timbalan perdana menteri merangkap menteri pendidikan pada ketika itu. Beberapa menteri lain juga menerima memorandum kami termasuklah dalam kalangan Ahli Parlimen pembangkang. Dukacitanya sehingga ke hari ini tiada seorang pun daripada mereka mengambil tindakan susulan menghubungi saya. Saya sekali lagi pernah mengangkat isu ini di Konvensyen OKU Selangor pada 2015, juga dipandang sepi. Setahun sebelum itu saya menulis autobiografi berjudul Surat Untuk Anak bagi mengangkat isu ini termasuk juga bekerjasama dengan Pusat Komas dan Freedom Film Festival mengarahkan sebuah filem pendek berdurasi 16 minit bertajuk Anur Nak Sekolah. Anda boleh menontonnya di YouTube di mana filem itu saya anggap sebagai “proposal” untuk perhatian segera kerajaan.

Saya beranggapan isu pendidikan Anak OKU Terlantar bukan isu yang boleh membuat sosok politikus menjadi popular agaknya sebab itu sukar untuk mereka memberikan komitmen yang bersungguh bagi menjayakannya.

Saya tidak pasti apakah tulisan saya ini akan sampai kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim. Namun di ruang terbatas ini, saya berharap agar kerajaan yang meluncurkan konsep Madani ini mempunyai iltizam penuh dalam membela Anak-anak OKU Terlantar untuk mendapat sekolah bagi membaiki potensi mereka supaya tidak merosot.

Paling penting yang harus kita ambil serius apabila kita bercakap tentang kesejahteraan, hormat, dan ihsan ialah memberi peluang ibu bapa kepada Anak-anak OKU Terlantar ini menikmati kehidupan setara dengan ibu bapa anak-anak normal. Bukan ibu bapa golongan pekerja berpendapatan rendah sahaja yang mempunyai Anak OKU Terlantar, golongan profesional juga ada dan ramai di antara mereka terpaksa memilih untuk berhenti kerja bagi menumpukan perhatian terhadap penjagaan anak sebegini. Kehilangan tenaga dan idea mereka dalam menyumbang kepada kemajuan negara amat merugikan.

Saya sendiri terpaksa meninggalkan profesion perguruan demi anak-anak. Bukan tidak ada guru lain yang mempunyai Anak OKU Terlantar seperti saya masih terus berkhidmat tetapi anda perlu bayangkan kehidupan mereka tidak akan pernah sama dengan kehidupan keluarga lain. Perdana menteri dengan konsep Malaysia Madani harus melihat golongan sebegini.

Madani sebenarnya bermula di rumah. Jika masalah di rumah rakyat selesai dan nasib semua anak kita terbela termasuklah Anak OKU Terlantar, ibu bapa boleh bekerja dengan tenang seterusnya mampu menyumbang untuk kemajuan negara. Inilah kayu ukur kejayaan Malaysia Madani sebenarnya, tidak sekadar tercatat cantik di atas kertas. - FMT

Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.