`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Wednesday, January 2, 2013

THE CHIEF MINISTER'S 2013 NEW YEAR MESSAGE





IN HIS New Year message Chief Minister Datuk Seri Panglima Musa Hj. Aman spoke of the need to take stock of both achievements and setbacks in the past year so as to emerge stronger.

Holding up the Economic Transformation Programme (ETP) and the Government Transformation Programme (GTP) as the vehicles that he said would take Sabah to the next level of development, Musa revealed his focus on oil and gas, palm oil and tourism as key sectors that would engage the state government's attention.
"Sabah is on track to achieving meaningful growth for our people," he said.

He reiterated a pledge that he has made on numerous occasions before, that is, to achieve development without sacrificing the ecosystems, biodiversity and cultures.

Putting a high premium on public feedback on the ETP and GTP, he reminded elected representatives from the Barisan Nasional to meet with the people often, to be in touch wth grassroot sentiments and to go "the extra mile" in solving issues that your constituents are facing.

He had good words for those he considered to be the "committd people" entrusted with the task of carrying out important projects, and attributed the state's achievements to their hard work and dedication. However, he cautioned public servants to be mindful of their public image, especially in the social media.

"I do not wish to hear of public servants not delivering what they are tasked with," he said.

Stressing the need for balanced development as between the urban and rural areas, the rich and the poor, Musa said.

"We remain steadfast in our quest to reduce poverty, to provide basic necessities such as clean water and electricity."

Touching on the 2013 budget of RM4.088 billion he said it was to meet the needs and well-being of the people, and one that would bring development in Sabah to the next level.

As Chairman of the ruling National Front Coalition Musa reminded the people not to be taken in by the opposition's wrong information and empty promises.(Insight Sabah)

50 comments:

  1. Jumlah pelaburan terkumpul sebenar di bawah Koridor Pembangunan Sabah (SDC) mencecah RM114.045 bilion kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelabur asing juga berminat dan berkeyakinan dengan ekonomi tempatan.

      Delete
    2. Salah satu faktor yang menarik pelaburan asing adalah politik yang stabil di negeri kita.

      Delete
  2. jumlah itu termasuk kerajaan dan swasta sebanyak RM77.51 bilion bagi 31 projek permulaan (EPP) dalam sektor pertanian, perkilangan dan logistik,
    tenaga petroleum dan gas, kelapa sawit, pelancongan, infrastruktur, pendidikan dan Greater Kota Kinabalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap 31 project pemulaan ini akan berjaya dilaksanakan dan mencapai matlamat.

      Delete
  3. Daripada jumlah terkumpul RM114.05 bilion ini, 12.7 peratus atau RM14.48 bilion adalah pelaburan yang telah dibelanjakan setakat 30 September
    2012

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jumlah ini masih dalam peningkatan.

      Delete
    2. Harap-harap lebih banyak pelaburan akan diperkenalkan di Sabah, ia boleh membantu ekonomi kita.

      Delete
  4. kestabilan politik serta perpaduan rakyat berbilang kaum merupakan faktor penting yang memberi keyakinan kepada pelabur asing untuk terus
    menyumbang kepada pembangunan ekonomi negeri ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita haruslah memastikan kestabilan politik dan perpaduan rakyat ini diteruskan.

      Delete
  5. Dasar-dasar kerajaan yang prihatin, mesra pelabur dan sentiasa mengalu-alukan kedatangan pelabur asing serta kewujudan modal insan yang
    berpendidikan, muda dan mudah dilatih menjadi faktor penting yang menarik pelaburan asing ke Sabah.

    ReplyDelete
  6. Di samping itu, kedudukan negeri Sabah yang strategik dan terletak dalam lingkungan hanya dua hingga tiga jam perjalanan melalui udara ke
    bandar-bandar utama di Asia seperti Tokyo, Seoul, Taipei, Osaka, Hong Kong, Macau, Singapura, Bandar Seri Begawan, Manila dan Jakarta turut
    menjadi daya tarikan kepada pelabur asing.

    ReplyDelete
  7. Kota Kinabalu mempunyai rangkaian penerbangan terus ke kebanyakan bandar besar ini memudahkan pelabur mengunjungi negeri di Bawah Bayu ini selain kekayaan sumber asli seperti minyak mentah, gas asli, kelapa sawit dan getah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sistem infra dalaman masih banyak perlu diperkembangkan lagi.

      Delete
  8. kemudahan infrastruktur asas yang baik serta pembangunan estet perindustrian seperti Kelompok Industri Kelapa Sawit (POIC) Lahad Datu,
    POIC Sandakan dan Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP) yang lengkap menyediakan persekitaran yang kondusif kepada pelabur asing.

    ReplyDelete
  9. Bagi mengekalkan momentum pelaburan di Sabah, katanya, usaha-usaha menyediakan rangkaian perhubungan yang lebih meluas melalui pembinaan
    infrastruktur asas seperti jalan raya, pelaburan dan pengangkutan selain membangunkan perkhidmatan sektor telekomunikasi termasuk kerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) di bawah Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia.

    ReplyDelete
  10. kerajaan negeri juga akan meneruskan siri promosi pelaburan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa bagi menarik lebih ramai pelabur
    ke Sabah termasuk meningkatkan kerjasama Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (Mida) dan agensi-agensi pusat yang lain.

    ReplyDelete
  11. Berhubung dengan ternakan udang kara di Perairan Pulau Timbun Mata, Semporna di bawah Projek Taman Bersepadu Akuakultur Udang Kara, katanya perusahaan itu melibatkan cadangan pelaburan RM2 bilion dan dijangka menjana 20,000 peluang pekerjaan dan dijangka membangunkan 18,000
    sangkar udang kara melibatkan kawasan seluas 6,000 hektar.

    ReplyDelete
  12. Musa turut menyeru semua agensi kerajaan negeri dan persekutuan yang terlibat dalam pengurusan pelabur agar terus bekerjasama rapat dan
    memudah cara kemasukan pelabur ke Sabah.

    ReplyDelete
  13. Kejayaan kita hari ini tidak datang bergolek begitu sahaja sebaliknya merupakan hasil daya usaha yang bersungguh-sungguh serta komitmen yang
    mantap pemimpin Barisan Nasional (BN) dan seluruh jentera pentadbiran kerajaan peringkat negeri dan persekutuan serta komitmen para pelabur.

    ReplyDelete
  14. Oleh itu, katanya bagi mengekalkan momentum pelaburan yang pesat dan meningkat pada masa kini, rakyat harus membuat pilihan tepat dan
    memastikan kerajaan BN meneruskan agenda pembangunan ekonomi yang lebih cemerlang pada masa depan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuma rakyay yang menentukan masa depan masing-masing. Undilah dengan bijak.

      Delete
  15. terdahulu, Musa berkata Sabah menerima jumlah pelaburan asing dalam sektor perkilangan bernilai RM9.2 bilion dari Hong Kong, India, Singapura dan Korea Selatan dalam tempoh Rancangan Malaysia Ke-sembilan(RMK9).

    ReplyDelete
  16. pada suku tahun pertama tahun ini, Sabah menerima pelaburan RM10.2 bilion manakala nilai pelaburan dalam pelbagai sektor yang dicatatkan sepanjang tahun lepas mencecah RM13.7 bilion.

    ReplyDelete
  17. Pelaburan asing di Sabah dalam tempoh RMK9 sehingga suku pertama tahun ini telah menjana 20,211 peluang pekerjaan. Sebanyak 57 peratus atau 11,421 daripada jumlah peluang pekerjaan ini disumbangkan oleh sektor perkilangan, 43 peratus atau 8,768 pekerjaan daripada sektor perkhidmatan dan baki selebihnya dalamn sektor utama perlombongan dan pertanian.

    ReplyDelete
  18. Kepimpinan di bawah Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman yang dinamik merupakan antara rahsia kejayaan Sabah mendapat pengiktirafan cemerlang iaitu Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut sejak tahun 2000 menerusi Laporan Audit Negara.

    ReplyDelete
  19. Menurut Pembantu Menteri Kewangan, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan, kejayaan tersebut juga tidak akan tercapai tanpa adanya visi dan keupayaan dari segi pemikiran yang bernas dan tindakan susulan untuk mencapai sebuah negeri yang maju jaya, aman makmur dan sejahtera.

    ReplyDelete
  20. Syabas dan tahniah diucapkan kepada Datuk Seri Musa Aman yang juga selaku Menteri Kewangan yang buat sekian kalinya telah berjaya membimbing dan mengemudi negeri ini ke arah kejayaan dan kecemerlangan.

    ReplyDelete
  21. Penyediaan penyata kewangan Kerajaan Negeri yang berpandukan Akta Acara Kewangan 1957 (Pindaan 1972) sentiasa diselenggara dengan teratur dan sempurna untuk memberi gambaran yang benar dan saksama terhadap kedudukan kewangan Kerajaan Negeri.

    ReplyDelete
  22. usaha-usaha juga giat dijalankan untuk mempertingkatkan Sistem Perakaunan supaya ianya ‘compatible’ (bersesuaian) dengan perkembangan teknologi IT semasa dan Piawaian Perakaunan Kerajaan (Public Sector Accounting Standard).

    ReplyDelete
  23. menyangkal segala dakwaan dari pihak pembangkang yang mendakwa tanpa merujuk fakta bahawa kononnya pengurusan kewangan Kerajaan Negeri di bawah pimpinan Barisan Nasional tidak teratur dan sebagainya.

    ReplyDelete
  24. melalui perakuan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang sendiri, bukan sahaja Kerajaan Negeri telah berjaya mengekalkan Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut, malah beliau juga memperakukan bahawa pengurusan kewangan Negeri Sabah sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah antara yang terbaik di seluruh Malaysia.

    ReplyDelete
  25. -Semua jentera pilihan raya Barisan Nasional (BN) perlu memberi penjelasan kepada rakyat mengenai kejayaan BN selama ini dalam mentadbir negara.

    ReplyDelete
  26. Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman selaku Pengerusi BN Sabah berkata kejayaan dalam memberi pemahaman mengenai usaha kerajaan mampu meyakinkan rakyat untuk menolak pembangkang dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) akan datang.

    ReplyDelete
  27. Adalah menjadi tanggungjawab kita menjelaskan kepada semua pengundi mengenai program dan dasar BN kerana inilah kerajaan yang prihatin terhadap kebajikan rakyat.

    ReplyDelete
  28. Kestabilan ekonomi adalah unsur penting juga kemasukan pelaburan asing.

    ReplyDelete
  29. Harap pada tahun baru ini ada banyak yang dapat dilakukan untuk kebaikkan bersama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk Musa hendaklah lebih berkeyakinan dalam kepimpinannya sebagai CM.

      Delete
    2. Semua aspek harus dititik beratkan kerana semua ini saling berkaitan antara satu dengan yang lain.

      Delete
  30. Banyak yang harus dilakukan sebelum menjelang PRU yang akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lakukan dengan segera apa yang hendak dilakukan agar ianya dapat dilakukan dengan sebaik mugkin.

      Delete
  31. sABAH Melangkah ke hadapan

    PENTADBIRAN KERAJAAN BN SABAH LEBIH BAIK DARI KERAJAAN NEGERI PAKATAN RAKYAT

    Ketika Pilihanraya Umum Ke-13 semakin menghampiri kita, Pakatan Rakyat telah menguatkan lagi usaha mereka untuk menawan undi-undi di Sabah dan Sarawak.

    RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK POLITIK JIJIK PEMBANGKANG

    ReplyDelete
  32. sABAH Melangkah ke hadapan

    PENTADBIRAN KERAJAAN BN SABAH LEBIH BAIK DARI KERAJAAN NEGERI PAKATAN RAKYAT

    Memang tidak dapat dinafikan bahawa 56 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak akan menjadi pertaruhan mutlak untuk kedua-dua Barisan Nasional dan juga Pakatan Rakyat. Maka tidak hairanlah bila Pakatan telah melancarkan misi untuk menyerang dan mengacau-bilaukan pentadbiran di kedua-dua negeri ini.

    RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK POLITIK JIJIK PEMBANGKANG

    ReplyDelete
  33. sABAH Melangkah ke hadapan

    PENTADBIRAN KERAJAAN BN SABAH LEBIH BAIK DARI KERAJAAN NEGERI PAKATAN RAKYAT

    Malangnya, serangan ke atas prestasi Sabah dan Sarawak terbukti sia-sia apabila setiap tahun laporan Ketua Audit Negara menunjukkan kedua-dua negeri sering membawa prestasi yang baik dalam pengurusan kewangan dan polisi-polisi fiskalnya.

    RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK POLITIK JIJIK PEMBANGKANG

    ReplyDelete
  34. sABAH Melangkah ke hadapan

    PENTADBIRAN KERAJAAN BN SABAH LEBIH BAIK DARI KERAJAAN NEGERI PAKATAN RAKYAT

    Dalam laporan terkini untuk tahun 2011, Ketua Audit Negara telah menganugerahkan ulasan "sangat baik" hanya kepada sebuah negeri iaitu Sarawak. Sementara itu, Sabah pula terus mengekalkan status kedua terbaik iaitu "baik" dari tahun-tahun sebelum ini.

    RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK POLITIK JIJIK PEMBANGKANG

    ReplyDelete
  35. sABAH Melangkah ke hadapan

    PENTADBIRAN KERAJAAN BN SABAH LEBIH BAIK DARI KERAJAAN NEGERI PAKATAN RAKYAT

    Akaun-akaun dana disatukan untuk 2011 bagi kerajaan-kerajaan negeri Sabah dan Sarawak adalah yang paling tinggi dalam kalangan negeri-negeri, iaitu RM18.5 bilion untuk Sarawak dan RM2.66 bilion untuk Sabah. Selangor jatuh di tempat ketiga dengan RM1.94 bilion sementara Pulau Pinang pula pada tempat keempat dengan RM1.13 bilion.

    RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK POLITIK JIJIK PEMBANGKANG

    ReplyDelete
  36. sABAH Melangkah ke hadapan

    PENTADBIRAN KERAJAAN BN SABAH LEBIH BAIK DARI KERAJAAN NEGERI PAKATAN RAKYAT

    Sekiranya kita melihat kepada statistik pendapatan negeri untuk tahun 2011, Sarawak menduduki tempat pertama dengan RM6.6 bilion, diikuti oleh Sabah pada tempat kedua dengan RM4.4 bilion, Selangor di tempat keempat dengan RM1.6 bilion dan Pulaiu Pinang di tempat ketujuh dengan RM602 juta.

    RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK POLITIK JIJIK PEMBANGKANG

    ReplyDelete
  37. sABAH Melangkah ke hadapan

    PENTADBIRAN KERAJAAN BN SABAH LEBIH BAIK DARI KERAJAAN NEGERI PAKATAN RAKYAT

    Artikel ini bukanlah bertujuan untuk menyembunyikan kebocoran dan pembaziran dalam negeri-negeri di bawah pentadbiran Barisan Nasional. Memang tidak dapat dinafikan, wujud juga kebocoran dan pembaziran yang jelas dalam negeri-negeri Barisan.

    RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK POLITIK JIJIK PEMBANGKANG

    ReplyDelete
  38. sABAH Melangkah ke hadapan

    PENTADBIRAN KERAJAAN BN SABAH LEBIH BAIK DARI KERAJAAN NEGERI PAKATAN RAKYAT

    Apa yang saya mahu jelaskan dengan menulis artikel ini adalah untuk menunjukkan kepada masyarakat umum bahawa kebocoran dan pembaziran ini bukan hanya berlaku di negeri-negeri Barisan semata; kerajaan-kerajaan negeri di bawah pentadibran Pakatan Rakyat juga bertanggungjawab terhadap pembaziran yang turut berlaku di negeri mereka!

    RAKYAT SABAH WAJIB TOLAK POLITIK JIJIK PEMBANGKANG

    ReplyDelete
  39. Semoga tahun 2013 lebih baik untuk rakyat Sabah.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.