`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Friday, September 5, 2014

Sampai PENGARAH KASTAM pun rasuah, apa nak jadi dengan Malaysia..!!

Operasi SPRM: 24 termasuk 12 pegawai Kastam ditahan, 207 akaun dibekukan

Susulan pemantauan selama lebih setahun, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berjaya menumpaskan sindiket terbesar penyeludupan barang-barang di Lembah Klang, yang mengelak daripada membayar duti kastam melibatkan lebih RM1 bilion.

Akibat tindakan itu kerajaan dipercayai mengalami kerugian lebih RM2 bilion.

Semalam, SPRM membuat tangkapan ke atas seramai 24 individu termasuk 12 pegawai Kastam pelbagai pangkat. Selebihnya merupakan 12 anggota sindiket dan mereka ditahan reman selama tujuh hari mulai hari ini.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Mohd Shukri Abdull berkata, pegawai-pegawai Kastam yang ditahan berusia antara 35 hingga 58 tahun dan salah seorang darinya adalah pengarah negeri.

Dua daripada mereka merupakan "Datuk".

“Hasil operasi besar-besaran ini, SPRM telah merampas dan menyita wang rasuah bernilai lebih kurang RM3 juta, 207 akaun bank milik individu dan syarikat dibekukan, 10 kenderaan mewah yang disyaki hasil wang rasuah, gudang arak dan rumah kedai. Nilai sebenar masih tidak dapat diperolehi,” kata beliau pada sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

Kesemua mereka ditangkap di kawasan Lembah Klang dan Ipoh, Perak. SPRM mengesyaki wujud elemen rasuah melibatkan pegawai-pegawai agensi penguat kuasa.

“Kes ini adalah tindakan pasukan petugas khas yang diketuai oleh Jabatan Peguam Negara yang mana anggota selain SPRM adalah Jabatan Peguam Negara, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Lembaga Hasil Dalam Negeri, Jabatan Imigresen dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia,” kata beliau.

Beliau tidak menolak kemungkinan akan ada lagi tangkapan susulan tindakan SPRM semalam.

Sindiket penyeludupan yang beroperasi bebas sejak beberapa tahun lalu dikesan menyalahgunakan kemudahan dan insentif yang disediakan oleh kerajaan di Zon Perdagangan Bebas, khususnya Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

“Arak dan rokok yang ditempatkan di PKFZ dan barang ini diseludup keluar tanpa membayar duti. Arak yang bermutu tinggi dibawa masuk dari China, Thailand, Scotland dan Sweden,” ujar beliau lagi.

Hasil risikan SPRM sejak akhir tahun 2013 berdasarkan data tiga tahun, dengan memberi fokus ke atas 10 syarikat yang mengimport arak dan rokok, mendapati barang-barang kawalan tersebut dibawa keluar untuk diedar untuk pasaran dalam negara dan ada juga dieksport ke beberapa negara jiran.

Terdapat lebih 70 syarikat yang menggunakan kemudahan PKFZ itu.

“Sebanyak RM1.67 bilion rokok dan arak dibawa masuk dan pengisytiharan yang dibuat adalah RM420 juta. Nilai yang tidak diisytihar dianggarkan RM1.25 bilion.

"Jumlah yang tidak diisytihar termasuk duti kastam, yang diseludup melibatkan kerugian kerajaan berjumlah RM2.5 bilion. Jika ia melibatkan lebih 300%, cuba anda kira sendiri...," kata beliau lagi.

Beliau berkata, SPRM mendapat kerjasama daripada Jabatan Kastam Diraja Malaysia khususnya ketua pengarahnya dalam menjalankan operasi ini.

"Pihak SPRM juga mendapat kerjasama sepenuhnya daripada Jabatan Kastam Diraja Malaysia terutama ketua pengarah Kastam dalam melancarkan operasi ini," kata beliau.

Katanya, “SPRM akan bekerjasama dengan Kastam untuk membuat penilaian sebenar hasil yang patut kerajaan dapat.”

Siasatan dijalankan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 dan Akta Penggubahan Wang Haram dan Pembiayaan Keganasan 2001.– Bernama,

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.