`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, June 12, 2023

Sidang DUN khas untuk Sabah ambil alih kawal selia bekalan elektrik

 

Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor berkata Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada dasarnya, membenarkan Sabah untuk mengambil alih kawal selia bekalan elektriknya pada 1 Jan 2014. (Gambar Bernama)

KOTA KINABALU: Satu Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah Khas, dijadualkan pada 3 Jan tahun hadapan bagi membolehkan kerajaan negeri mengambil alih kuasa kawal selia bekalan elektrik negeri, kata Ketua Menteri Hajiji Noor.

Beliau berkata Perdana Menteri Anwar Ibrahim pada dasarnya, membenarkan Sabah untuk mengambil alih kawal selia bekalan elektriknya pada 1 Jan 2024, oleh sebab itu bagi mencapai sasaran, penyelarasan dan kerjasama daripada semua pihak penting, supaya semua isu, terutamanya proses undang-undang, dapat diselesaikan.

Hajiji berkata antara langkah yang perlu dilakukan ialah kelulusan Jemaah Menteri untuk memohon dan mewartakan Perkara 95C Perlembagaan Persekutuan, bagi menggantung Akta Bekalan Elektrik 1990, Akta Tenaga Boleh Diperbaharui 2011, dan Akta Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari 2011, di Sabah.

“Seterusnya, perkenan Yang di-Pertuan Agong diperlukan dan disusuli dengan urusan (Lay Order) semasa sidang Parlimen, yang boleh dibentangkan selepas tarikh penggantungan tersebut,” katanya dalam satu kenyataan.

Kenyataan itu dikeluarkan selepas Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu mengenai penyerahan kuasa kawal selia bekalan elektrik kepada Sabah, yang dipengerusikan bersama Hajiji dan Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad, di Menara Kinabalu.

Di pihak kerajaan Sabah, Hajiji berkata dua Rang Undang-Undang iaitu Enakmen Bekalan Elektrik dan Enakmen Tenaga Boleh Diperbaharui, serta pindaan kepada Enakmen Suruhanjaya Tenaga Sabah 2023 (kemasukan fungsi kawal selia bekalan elektrik dan tenaga boleh diperbaharui), akan dibentangkan semasa sidang DUN khas itu.

“Kita memerlukan persetujuan daripada kementerian dan agensi berkaitan sama ada di peringkat Persekutuan dan negeri, supaya semua proses ini dapat dilakukan dengan lancar terutama dari segi kesahihan dan mengelakkan gangguan kepada operasi bekalan elektrik di Sabah,” katanya.

Hajiji dan Nik Nazmi kemudian turut mempengerusikan bersama Mesyuarat Jawatankuasa Perancangan dan Pelaksanaan Pembekalan Elektrik danTarif (JPPPET), yang mana Pelan Pembangunan Penjanaan Elektrik Sabah (2023-2027) telah diperakukan, bagi menyediakan penyelesaian segera kepada kekurangan penjanaan kuasa elektrik di Sabah yang kritikal.

Hajiji berkata dalam menjangkakan penyerahan kawalan kawal selia bekalan elektrik kepada Sabah, kerajaan Persekutuan digesa untuk memudahkan dan meneruskan proses, bagi memastikan projek yang dirancang di bawah Pelan Pembangunan Generasi Sabah, siap tepat pada masanya.

Beliau berkata ini termasuk langkah segera untuk meningkatkan kuasa di Pantai Timur, yang akan segera memulihkan margin rizab elektrik Sabah kepada sekurang-kurangnya 30%, menjelang September tahun ini.

“Ini akan menyelesaikan masalah kekurangan kapasiti yang serius di Sabah, sekali gus akan menggambarkan komitmen kerajaan negeri dan persekutuan dalam menyelesaikan isu ini secara menyeluruh dan efektif,” katanya.

Selain itu mesyuarat itu juga memutuskan untuk menambah kapasiti penjanaan di pantai barat menggunakan bekalan gas asli sedia ada, serta projek penjanaan tambahan lain di seluruh Sabah.

Hajiji berkata kerajaan negeri menyedari akan kepentingan meningkatkan penggunaan Tenaga Boleh Baharu, dalam menyokong inisiatif Neutral Karbon negara dan potensi tenaga solar yang tinggi di Sabah, justeru kerajaan negeri akan menambah kapasiti tenaga solar berskala besar sebanyak 100MW pada tahun 2026 di Pantai Timur Sabah,” katanya.

Beliau berkata memandangkan loji janakuasa hidroelektrik berpotensi untuk meningkatkan kapasiti tenaga boleh diperbaharui, kerajaan negeri, melalui ECoS, akan menjalankan kajian bagi merangka Pelan Induk Pembangunan Hidroelektrik Sabah, mulai tahun ini. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.