`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Saturday, January 5, 2013

Tiada lagi ubat percuma. Satu cara UMNO bunuh melayu miskin!


oleh: Yong

SYARIKAT INSURANCE NYAWA MINTA NYAWA?

Sejak seminggu dua ni HP Yong tak henti-henti dengan panggilan “unknown number.” Walaupun Yong dah tekan deny, dia telefon jugak. Yong agak panggilan ini mesti dari bank. Entah nak buat tawaran apa? Oleh kerana dah melampau Yong pun angkat. Sahih dari bank. Rupanya nak jual insuran hospital!
Bank-bank ni spam kita melalui snail mail, sms, email dan juga telefon. Yang kita takde akaun pun boleh dapat nombor HP kita dan spam kita dengan sms. Kalau gini, orang sihat pun boleh jadi naik darah tinggi sebab marah! Hello dunia ICT!
Alhamdulillah! Yong takde sakit darah tinggi.
Syarikat insuran yang merayap ke sana sini macam vampire ini ada kaitanya dengan polisi perubatan kerajaan maqasid syariah Malaysia. Ini kerana telah heboh diperkatakan, ubat tidak akan diberi percuma lagi.
Lim Guan Eng pernah menyebut perkara yang berkaitan masalah bekalan ubat di hospital pada 18 Julai 2012. Dalam kenyataan yang dibuat oleh Lim Guan Eng (boleh baca di sini) beliau menyoal kewajaran polisi kerajaan mengenai proses yang harus dilalui oleh sesebuah syarikat yang ingin membekalkan ubat ke hospital di Malaysia. Kata Lim Guan Eng:

HANYA SYARIKAT TERPILIH BOLEH MEMBEKALKAN UBAT KE HOSPITAL
Yong menghargai usaha kerajaan mengawal pembekal ubat kerana ia serius dan melibatkan nyawa pesakit. Tetapi benarkah semua ini dilakukan kerana hendak menjaga kebajikan pesakit dan bukan untuk menghalang persaingan bagi syarikat milik kroni?Bukan meyambung nyawa kroni?
Yong pernah menulis mengenai masalah hospital dalam N3 terdahulu pada 27 Jun 2012 (boleh baca di sini). Namum apa yang tidak Yong sebut ialah maklumat yang diberi oleh seorang pegawai kanan di bahagian farmasi yang menyatakan masalah ubat di hospital telah sampai ke tahap kritikal. Kata pemberi maklumat (ketika itu), tanpa tambahan belanjawan, bekalan ubat di hospital tidak akan bertahan sehingga bulan Disember! Ini kerana kos ubat sangat tinggi. Pemberi maklumat mendakwa pembekal yang dipilih kerajaan bukan pembekal yang menawarkan harga yang rendah.
Adakah ini bermakna dakwaan Lim Gun Eng tentang peranan orang tengah ini benar?
Kalau benar, amat malang sekali rakyat Malaysia mempunyai menteri kesihatan yang langsung tidak prihatin terhadap kebajikan rakyat, tetapi mementingkan orang tengah sebagai pembekal ubat yang bertindak seperti along!
Lantas di sinilah syarikat insuran memainkan peranan. Kalau ubat untuk pesakit luar tidak lagi percuma, sudah tentu ubat untuk pesakit yang dimasukkan ke hospital juga tidak percuma.
Industri insuran di Malaysia bukanlah satu perniagaan yang memberansangkan. Kecuali insuran kenderaan, orang awan masih menjauhi insuran, lebih-lebih lagi insuran perubatan. Pastinya ia membimbangkan syarikat insuran. Lebih-lebih banyak bank yang telah terjun ke dalam industri ini.Rakyat Malaysia, miskin atau kaya akan terpaksa membeli insuran hospital!
Bagi yang kaya, insuran adalah kebiasaan. Bagi yang miskin, insuran adalah satu tambahan beban.
Di atas Yong letakkan nama-nama syarikat insuran di Malaysia. Milik siapakah syarikat insuran tersebut?
Tiada apa yang menarik dalam konsep maqasid syariah amalan Najib. Semuanya janji palsu belaka.
SOKONG BN BERMAKNA TIADA LAGI UBAT PERCUMA.

- media perak

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.