`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Monday, September 9, 2024

‘Pakej lengkap’ ibadat, melancong ke Arab Saudi

 

Free Malaysia Today
Pelawat boleh menunaikan umrah, solat di Masjid Nabawi dan melawat Al-Rawdah Al-Sharifah dengan syarat menempah terlebih dahulu melalui platform ‘Nusuk’.

KUALA LUMPUR
Pihak Berkuasa Pelancongan Arab Saudi (STA) memperkenalkan satu siri perubahan untuk menyelaraskan perjalanan rakyat Malaysia, menambah nilai perjalanan mereka ke Kota Suci Makkah dan Madinah.

Inisiatif baharu ini memudahkan proses untuk rakyat Malaysia menunaikan umrah dan melawat Masjid Nabawi, di samping menawarkan akses ke pelbagai tapak keagamaan, budaya dan warisan Arab Saudi yang membolehkan mereka mencipta kenangan yang abadi.

Dalam kenyataan, STA berkata rakyat Malaysia kini boleh dengan mudah mendapatkan visa lawatan elektronik yang membenarkan ‘multiple entry’ dan tinggal hingga 90 hari setahun, melalui platform ‘Lawati Saudi’ atau semasa tiba di pintu masuk Arab Saudi.

Ia berkata, pelawat boleh menunaikan umrah, solat di Masjid Nabawi, dan juga melawat Al-Rawdah Al-Sharifah, dengan syarat mereka menempah terlebih dahulu melalui platform bersepadu kerajaan ‘Nusuk’.

“Malaysia berada di tempat penting di hati kepimpinan dan rakyat Arab Saudi.

Atas perkongsian kepercayaan agama dan hubungan persaudaraan yang kukuh dan telah membentuk asas hubungan antara kedua-dua negara – bermula sejak 1961 apabila Arab Saudi membuka kedutaan di Kuala Lumpur dan Malaysia membukanya di Jeddah – langkah kemudahan yang belum pernah berlaku sebelum ini telah ditawarkan. kepada rakyat Malaysia yang ingin menunaikan umrah atau melawat negara ini,
 kata kenyataan itu.

Untuk meningkatkan perkhidmatan kepada pelancong Malaysia, Pihak Berkuasa Pelancongan Arab Saudi menganjurkan majlis penerangan di Kuala Lumpur yang menyasarkan sektor perniagaan, termasuk agensi pelancongan dan umrah. Acara ini bertujuan untuk meningkatkan perkhidmatan yang diberikan kepada rakyat Malaysia dan membantu mereka merancang percutian mereka di Arab Saudi.

Sementara itu, komitmen STA untuk memudahkan perjalanan jemaah haji Malaysia telah membawa kepada pemasukan Bahasa Melayu ke dalam pusat panggilan bersepadu ‘Nusuk’, yang beroperasi 24/7 untuk membantu jemaah haji dan pelawat.

Wanita Malaysia kini boleh melancong ke Arab Saudi tanpa memerlukan penjaga atau muhrim lelaki, menjadikan negara ini destinasi menarik untuk pelancong antarabangsa, terutama wanita, seperti yang diiktiraf oleh laman sesawang keselamatan perjalanan global, kata kenyataan itu.

Bagi memperkaya pengalaman umrah, STA berkata rakyat Malaysia yang merancang untuk melawat Arab Saudi kini berpeluang untuk menerokai kekayaan tapak warisan, keagamaan dan budaya negara ini, menjadikan ziarah, satu pengembaraan yang tidak dapat dilupakan.

Memetik contoh, STA berkata rakyat Malaysia di Makkah boleh melawat Jabal Al-Nour dan Gua Hira, tempat Nabi Muhammad (SAW) menerima wahyu pertama, serta Pameran Kiswah Kaabah, yang mempamerkan proses rumit menenun Kiswah (kelambu Kaabah), menonjolkan sejarahnya dan tulisan al-Quran yang menghiasinya.

Semua lokasi ini menawarkan pengalaman yang meningkatkan pengetahuan dan memperkaya rohani,
 katanya. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.