`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Tuesday, August 27, 2013

Isu hutang PTPTN: Siapa untung, siapa rugi?

Kenyataan Idris segera menerima reaksi pembangkang dan Khairy sendiri. Mereka tidak tahu inilah dilema yang dihadapi PTPTN mengutip kembali hutang mereka.
PETALING JAYA: Walaupun belum ada pengesahan dari Ketua Menteri Melaka, Datuk Idris Harun untuk mencabar Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, kedudukan Khairy semakin hari semakin kukuh.
Sama ada Idris mencabar Khairy atau tidak, saham Khairy semakin meningkat. Jika Ketua Menteri Melaka itu jadi menentangnya, pemerhati politik percaya beliau gagal menumbangkan Khairy.
Khairy semakin popular di kalangan perwakilan Pemuda. Isu hutang PTPTN melonjakkan nama Khairy.
Entah macam mana pada 19 Ogos lalu  Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) akan melaksanakan Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) dengan kerjasama Bank Negara bagi menyenaraikan peminjam ingkar, bermula bulan Ogos ini.
Sistem
Menurut Idris,  CCRIS merupakan sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan.
Menerusi pendekatan ini peminjam PTPTN yang ingkar menerima kesan seperti peminjam institusi kewangan lain, terutama membabitkan kelulusan permohonan pinjaman, kad kredit, sewa beli dan sebagainya, kata Idris.
Kenyataan Idris segera menerima reaksi pembangkang dan Khairy sendiri.  Mereka tidak tahu inilah dilema yang dihadapi PTPTN mengutip kembali hutang mereka.
Sehingga 30 Jun lepas PTPTN telah meluluskan pembiayaan pendidikan kepada 2.2 juta pelajar dengan amaun keseluruhan berjumlah RM49.9 bilion.
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli mengulas isu itu berkata PKR itu akan menggerakkan kempen membantah tindakan PTPTN sehingga kerajaan BN membatalkan hasrat berkenaan.
Ugutan
Rafizi dalam satu kenyataan berkata langkah untuk menyenaraikan peminjam dalam CCRIS merupakan satu “ugutan dan hukuman” serta perbuatan yang tidak mempedulikan kebajikan rakyat, terutama golongan muda.
Katanya, beliau juga percaya bahawa langkah untuk menyenaraikan peminjam dalam sistem yang diuruskan Bank Negara Malaysia itu tidak akan memperbaiki prestasi PTPTN untuk mengutip hutang berkenaan.
“Ugutan PTPTN menyekat kemudahan pinjaman institusi kewangan ini bukanlah kali pertama PTPTN menggunakan cara kasar untuk menekan peminjam.
“Sebelum ini pun, PTPTN telah menyenaraihitamkan peminjam PTPTN dalam senarai imigresen hingga menyukarkan mereka ke luar negara.
“Ugutan itu tidak pun berjaya memperbaiki kedudukan kutipan hutang PTPTN, maka ugutan terbaru menyenaraikan peminjam dalam CCRIS juga saya yakin tidak akan berkesan,” katanya.
Rekod
Jelasnya, sistem berkenaan akan membolehkan institusi kewangan menambah rekod peminjaman PTPTN sebagai kriteria baru dalam menilai kedudukan kredit kewangan seseorang.
“Secara langsung, tindakan ini akan digunakan oleh institusi kewangan untuk menafikan kemudahan pinjaman (perumahan, kenderaan dan peribadi) kepada peminjam PTPTN yang didaftarkan oleh PTPTN di dalam CCRIS.
“Ini bermakna peminjam PTPTN seolah-olah jatuh ditimpa tangga – sudahlah dibebankan dengan kos sara hidup yang tinggi dan gaji yang rendah, mereka kini diugut oleh PTPTN untuk dinafikan hak memiliki rumah, kereta dan lain-lain,” katanya.
Khairy yang senada dengan Rafizi  menyifatkan sebagai tidak wajar cadangan untuk menyenarai peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang ingkar di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS).
Beliau berkata pinjaman PTPTN adalah satu keperluan kepada golongan pelajar dan berbeza dengan pinjaman berasaskan pilihan peribadi seperti kad kredit dan kenderaan.
“Harus diakui bahawa pinjaman PTPTN bersifat keperluan kerana kerajaan tidak menawarkan pendidikan percuma sepenuhnya di institusi pengajian tinggi.
“Dan keperluan memiliki kelulusan sama ada diploma atau ijazah adalah penting bagi pembangunan kerjaya dan intelektual seseorang anak muda,” katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur pada 21 Ogos lalu.

Pendirian
Pada hari yang sama Khairy selaku Menteri Belia dan Sukan menyatakan pendiriannya dalam mesyuarat kabinet. Ini bermakna beliau berani bersuara dalam kabinet awalupun Idris sudah buat pengumuman.
Selesainya mesyuarat kabinet, beliau menulis dalam twitternya mengucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri yang mendengar suara orang muda.
“Baru selesai mesyuarat Jemaah Menteri. Alhamdulillah, PTPTN tidak akan meneruskan cadangan untuk menyenaraikan peminjam di bawah CCRIS. Terima kasih pada PM & menteri-menteri pendidikan kerana mendengar suara-suara orang muda,” kata Khairy dalam twitternya.
Ada yang mempertikai kenapa Khairy yang perlu buat pengumuman. Sebenarnya bukan Khairy yang buat pengumuman. Beliau hanya meluahkan perasaannya dalam twitter.
Sebaliknya Idris selaku menteri bertanggungjawab membuat pengumuman pada petang Rabu itu  bahawa kerajaan bersetuju menangguhkan cadangan menyenaraikan peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) dalam Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) dengan kerjasama Bank Negara.
Memufliskan
Beliau berkata perkara itu diputuskan pada mesyuarat Jemaah Menteri pada hari tersebut dan tindakan selanjutnya atau tindakan lain akan ditentukan selepas menerima pandangan semua pihak kelak.
“Kementerian perlu mencari punca kenapa para peminjam gagal membayar pinjaman kerana kerajaan bukannya hendak memufliskan para peminjam yang bermasalah kerana kementerian sentiasa fleksibel dan terbuka dalam menyelesaikan masalah ini,” katanya di majlis sambutan hari raya Kementerian Pendidikan.
Esoknya di Besut, Idris yang tidak puas hati  dengan keputusan kabinet berkata ada orang yang menghasut bekas peminjam PTPTN supaya tidak membayar hutang.
Katanya, dalam Islam, orang Islam  wajib membayar hutang.
Khairy ketika menyokong langkah kerajaan menangguhkan rancangan menyenarai peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang ingkar di dalam Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS) berkata keputusan itu bertepatan dengan keadaan semasa.
“Kaedah tersebut memang tidak patut digunakan, banyak cara lain lagi boleh digunakan untuk dapatkan kembali hutang pinjaman tersebut.
“Antaranya kita boleh kenakan tindakan mahkamah bagi mereka yang tegar tidak mahu membayar hutang. Kenapa perlu takutkan serta senarai hitam mereka yang lambat bayar atau minta pengecualian,” katanya kepada pemberita.
Khairy  berkata hanya lima hingga enam peratus peminjam yang tidak mahu membayar hutang PTPTN manakala selebihnya lambat membayar atau menunggu untuk mendapat pekerjaan sebelum melunaskannya.
Ternyata isu hutang PTPTN menaikkan saham Khairy dalam pemilihan Ketua Pemuda Umno nanti. Sebaliknya isu ini sudah tentu menjejaskan undi Idris Jusoh yang mempertahankan jawatan ahli majlis tertinggi Umno pada 19 Oktober nanti.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.