`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Saturday, August 17, 2013

Ribuan himpun di Terenganu bantah kekejaman tentera Mesir

harakahdaily.net
KUALA TERENGGANU: Kira-kira hampir 3,000 umat Islam di Kuala Terengganu bersolidariti tanda simpati dan kebersamaan dengan rakan seagama dan seaqidah di Mesir.

Himpunan Aman Solidariti anjuran Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) tersebut diadakan selepas solat Jumaat di hadapan Masjid Pengadang Baru, bagi mengecam tindakan tentera dan polis Mesir melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap rakyatnya.

Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nasruddin Hassan berkata, persaudaraan Islam atas nama satu aqidah tidak ada sempadan antara rakyat Mesir dengan umat Islam di Malaysia.


Ini kerana, katanya setiap penderitaan yang sedang dialami oleh rakan Ikhwanul Muslimin di Mesir sekarang turut dirasai ‘kesakitannya’ itu oleh Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

“Biar pun bumi Mesir berada beribu batu jauhnya, namun atas nama aqidah, atas nama persaudaraan Islam tidak ada sempadan antara mereka dengan kita. 

“Walau pun mereka yang sekarang ini merasai sakit dan menderita kerana dizalimi dan dibunuh. Kita juga yang berada di bumi Malaysia ini turut sama merasai ‘kesakitan’ itu," tegasnya ketika berucap pada perhimpinan amat tersebut.

“Kita (PAS) juga telah memberi arahan supaya tidak henti-henti mengadakan munajat dan membekalkan doa yang berterusan kepada mereka , supaya Allah SWT menghantar pertolonganNya kepada umat Islam khasnya dan seluruh rakyat di bumi Mesir yang sedang dizalimi,”  tegasnya lagi yang juga Ahli Parlimen Temerloh.

Sebelum perhimpunan tersebut turut diadakan solat hajat khas kepada umat Islam yang sedang dizalimi di Mesir, Syria dan lain-lain oleh lebih 2,000 ahli jemaah masjid berkenaan.

Antara pimpinan PAS yang turut serta bersolidariti Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dato’ Abu Bakar Chik, Setiausaha Dewan Ulama’ PAS Malaysia, Ustaz Dr Mohd Khairuddin Aman Razali, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut, Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali, Ketua Pemuda PAS Marang, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Alor Limbat, Ustaz Ariffin Deraman dan Adun Tepoh, Ustaz Hishamuddin Abdul Karim.


Pelbagai slogan dan gambar Presiden Mesir yang digulingkan tentera, Dr Muhammad Morsi dibawa peserta perhimpunan seperti “Mana Pendirian Malaysia”, “Tentera Sisi Laknatullah”, “Amerika & Israel Dalang Huru-Hara”, “Ya Allah, Laknatilah Mereka Yang Zalim Itu” dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.