`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Saturday, October 19, 2013

Saravanan: CIna, India pun tak sensitif pada Melayu


Satu e-mail diterima:

Tengok sekolah Cina. Adakah makanan di sekolah cina halal di makan? Sedangkan terdapat melayu islam di sana? Kenapa orang cina tak sensitive dengan kehadiran orang Islam di sekolah cina?

Sama juga ketika saya pernah tinggal di apartment LipSin di Penang. Hari Raya cina, kaum cina menghidangkan beberapa ekor babi golek depan pintu apartment aku... dalam courtyard kawasan apartment. Adakah cina sesitif dengan kehadiran orang-orang melayu islam dlm yg tinggal dlm kawasan tersebut.

Di rumah saya di Lunas, kaum Cina membina tokong cina di kawasan perumahan yang majority adalah org melayu. Setiap hari perayaan hantu dan beberapa perayaan yg lain, golongan ini membuat konsert terbuka memekak sampai larut malam berminggu lamanya. Mereka ni tak sensitive ke?

Dalam kawasn hospital Bukit Mertajam di dirikan kuil hindu haram... sehingga ke hari ini authority (melayu) begitu bertolak ansur sehingga kuil yg kecil sekadar pondok dulunya dah membesar. Banyak lagi kuil haram dibina... mana dia sensitive orang hindu.

Baru-baru ni di Bayan Baru Pulau Pinang, bersebelahan madrasah... kaum hindu cuba mendirikan kuil dan membuat bising berarak sakan sehingga hampir mencetus pergaduhan... authority (melayu) senyap...

Ingat kisah kuil hindu haram didirikan bersebelahan mesjid di penang. Sehingga bergaduh. TPM masa tu Anwar dtg meleraikan. Kebenaran diberikan oleh hindu yg masa tu pengarah majlis... apa dah jadi dgn salah guna kuasa...tiada.

Apa cerita pembinaan kubur cina di tanah reserve melayu di Kulim? Lebih dari 96% penduduk adalah melayu Islam.... penduduk membrontak... melayu ditangkap polis melayu dan tidur dilokap.....

Kenapa melayu perlu lembik utk mempertahankan sensitive agama kita. Kita asyik pikir apa agama lain kata sehingga sunnah nabi ditinggalkan atas dasar sensitive agama lain.Dah lama kita bertolak ansur sehingga kita dipijak sedemikian rupa.

Qurban adalah antara aktivity utama Islam. Ia merupakan satu pendidikan.  Salah ke dibuat di hadapan murid yg majority murid islam. Berapa kerat orang hindu... anyway hari tu raya, mana ada sekolah pon...?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.