`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Saturday, October 12, 2024

Malaysia ambil alih pengerusi Asean

 

anwar ibrahim
Perdana Menteri Anwar Ibrahim menerima baton pengerusi Asean daripada Perdana Menteri Laos, Sonexay Siphandone, di Vientiane hari ini. (Gambar Bernama)

VIENTIANE
Laos secara rasmi menyerahkan jawatan pengerusi Asean kepada Malaysia, sebagai tanda berakhirnya sidang kemuncak Asean ke-44 dan ke-45 serta mesyuarat berkaitan.

Majlis penutupan itu melambangkan perpindahan kepimpinan blok serantau itu, membuka laluan untuk Malaysia menerajui Asean.

Dalam ucapan penutupnya, Perdana Menteri Laos, Sonexay Siphandone, menyampaikan penghargaan kepada para perwakilan atas kerjasama dan sokongan sepanjang Laos menjadi pengerusi, sebelum secara rasmi menyerahkan baton.

Ketika menyampaikan ucapan, Perdana Menteri Anwar Ibrahim menegaskan komitmen Malaysia untuk mendukung nilai teras dan keutamaan Asean, sambil menekankan bahawa di bawah kepimpinan Malaysia, blok serantau ini akan terus teguh mengekalkan Asia Tenggara sebagai sebuah rantau yang aman, stabil dan makmur.

Asean akan tetap tegas dalam melindungi Asia Tenggara sebagai zon keamanan, kestabilan dan kemakmuran bersama. Semangat konsensus akan terus dikekalkan dalam kalangan negara anggota, dan tahun 2025 akan menjadi bab penting untuk Asean, penuh dengan makna dan potensi,
 kata Anwar.

Perdana menteri menekankan bahawa 2025 akan menandakan ulang tahun ke-10 penubuhan Komuniti Asean.

Malaysia juga akan menerajui pengenalan Visi Komuniti Asean 2045, yang menggariskan hala tuju bersama blok itu untuk dua dekad akan datang.

Anwar turut menekankan kepentingan penyertaan Timor-Leste dalam blok serantau ini, dengan menyatakan bahawa keanggotaan negara itu akan meningkatkan potensi ekonomi Asean dan menyumbang kepada merealisasikan wawasan jangka panjang kumpulan itu.

Masa depan Asean mesti merangkumi Timor-Leste. Penyertaannya akan memperluas ekonomi rantau ini dan menyumbang kepada pencapaian wawasan besar kita,
 katanya.

Anwar melancarkan tema untuk kepengerusian Malaysia, 

Keterangkuman dan Kemampanan
, yang menurutnya mencerminkan hasrat negara untuk memastikan kemajuan bersama dan kesan yang berkekalan.

Majlis penutup itu dihadiri kira-kira 500 delegasi dari negara anggota Asean dan negara rakan. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.