`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Thursday, August 29, 2013

VIDEO Penangkap Peragut Yang Berlagak Hero Apabila Dirakam Rakannya !!

Kita memang memuji dan memberi penghargaan kepada orang ramai yang membantu anggota polis membanteras jenayah jalanan paling utama, jenayah ragut.

VIDEO Penangkap Peragut Yang Berlagak Hero Apabila Ditangkap Rakannya !!

Agak sukar untuk anggota polis memantau keseluruhan kawasan memandangan kejadian ragut biasanya terjadi di kawasan terpencil dan kesanggupan orang ramai membahayakan diri mengejar dan memberkas penyamun dan peragut.

Tetapi!!

Lelaki dalam video yang dimuatnaik oleh Malaysia Crime Awareness Campaign di laman Facebooknya ini tidak wajar dicontohi.

Menurut keterangan dalam video berkenaan, seorang peragut telah berjaya diberkas Taman Desa Jaya, Kepong pada 26 Ogos lalu berhampiran Maybank.

Bagaimanapun, waktu kejadian tidak dimaklumkan.

Cuba perhatikan seorang lelaki yang memegang helmet dan tersenyum macam “kera kena belacan” di depan kamera yang dipegang rakan-rakannya.

Kejikan perbuatan dia, cuba memastikan visual dia menendang dan membelasah peragut tu dapat dirakam dan direkodkan untuk menunjukkan dia konon-konon herolah.

Kita tidak berniat nak bagitahu mana yang betul, mana yang salah kerana kita rasa semua orang dah tahu prosedur bila menahan seseorang suspek yang melakukan jenayah.

Cukuplah sekadar menahan dan menyerahkannya pada pihak berkuasa. Kalau pun terpaksa menggunakan kekerasan, cukup sekadar hendak mempertahankan diri atau bagi mengelakkan suspek melarikan diri.

Bukan apa, takut daripada orang nak puji, bertukar jadi menyampah pulak. Kalau suspek dalam video ni mati pulak, siapa nak bertanggungjawab? – MyNewsHub

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.