`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Saturday, August 17, 2019

Jika mahu harmoni, jangan ungkit ketuanan bangsa, kata mufti

Wan Salim Mohd Noor
PETALING JAYA: Mufti Pulau Pinang Wan Salim Mohd Noor berkata pemimpin masyarakat ada kewajiban untuk mengawal tutur kata dan tindak-tanduk kumpulan masing-masing bagi memelihara keharmonian rakyat.
Beliau menegaskan orang bukan Melayu perlu menghormati keistimewaan penduduk asal, termasuk kedudukan Islam, raja-raja Melayu dan bahasa kebangsaan, dan sebaliknya, orang Melayu tidak wajar mengungkit-ungkit ketuanan bangsa atau menyeru hak-hak warganegara kaum-kaum lain dinafikan.
“Apa yang amat didambakan adalah semua warganegara mampu hidup bersama dalam suasana aman dan boleh bertoleransi antara satu sama lain. Semua kaum perlu terima realiti bahawa penduduk Malaysia terdiri daripada pelbagai bangsa dan penganut agama-agama yang berbeza,” katanya.
Wan Salim berkata demikian selepas kenyataan mufti Perlis, Mohd Asri Zainul Abidin dikritik kerana mengatakan “Tanah Melayu untuk orang Melayu” seperti “China untuk orang Cina”, “India untuk orang India”, “Eropah untuk orang kulih putih”.
Asri ketika menyampaikan kuliah Maghrib di Masjid Alwi, Kangar semalam berkata Melayu merupakan kaum majoriti di Malaysia dan Semenanjung, jadi tidak perlu dihairankan atau dipertikaikan oleh kaum-kaum lain jika orang Melayu mahu mewariskan sejarahnya dan tulisannya.
Wan Salim berkata pemimpin semua kaum berkewajipan menegur pengikut masing-masing supaya mengawal tutur kata dan tindak-tanduk yang boleh mengeruhkan suasana harmoni dalam hubungan sesama rakyat tanpa mengira kaum dan penganut agama.
“Ini merupakan antara matlamat utama bagi semua pihak,” katanya.
Mengenai berdakwah kepada orang bukan Islam pula, Wan Salim mengingatkan bagi Islam, tiada guna orang menukar agamanya kepada Islam tanpa kerelaan hati.
“Biarlah orang masuk ke dalam agama ini dengan rela berdasarkan keyakinan di hati,” katanya. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.