`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Thursday, August 1, 2019

Jerebu mula landa negara susulan kebakaran hutan di Indonesia

Menurut data JAS setakat 12 tengah hari tadi, 2 kawasan berada pada tahap Indeks Pencemaran Udara tidak sihat, iaitu Rompin yang mencatatkan IPU 104, manakala Johan Setia, Klang, mencatatkan IPU 107. (Gambar Bernama)
KUALA LUMPUR: Orang ramai di pantai barat Semenanjung Malaysia dan Sarawak mula berhadapan dengan masalah jerebu hari ini susulan kebakaran hutan di 6 wilayah di Indonesia.
Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia, Jailan Simon berkata, kebakaran hutan itu memberi kesan kepada cuaca di Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Putrajaya, manakala kawasan terbabit di Sarawak meliputi Kuching, Serian dan Samarahan.
“Setakat ini 30 hingga 40 titik panas dikesan di Sumatera, jadi jerebu berada pada tahap sederhana, tetapi kami akan terus memantau jika terdapat lebih 100 titik panas.
“Bulan ini kami meramalkan cuaca kering dan jerebu dijangka berterusan hingga 5 hari. Orang ramai dinasihatkan supaya kurangkan aktiviti luar dan elakkan daripada melakukan pembakaran terbuka,” katanya di sini, hari ini.
Kebakaran hutan di Indonesia dikesan di Riau, Sumatera Selatan, Jambi, Kalimantan Barat, Kalimantan Tengah dan Kalimantan Selatan.
Jailan menambah, pihaknya juga bekerjasama dengan kerajaan Indonesia menerusi Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG) bagi mendapatkan maklumat terkini dan berharap kebakaran hutan dapat dikawal dengan segera.
Menurut data yang dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) menerusi laman sesawang Sistem Pengurusan Indeks Pencemaran Udara Malaysia (APIMS) setakat 12 tengah hari tadi, 2 kawasan berada pada tahap Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat, iaitu Rompin mencatatkan IPU 104, manakala kawasan di Johan Setia, Klang, mencatatkan IPU 107.
Sebanyak 62 kawasan dilanda jerebu tahap sederhana. - FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.