`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, May 8, 2017

WONG CHEN: TUKAR PINJAMAN PTPTN KEPADA GERAN PEMBERIAN

SHAH ALAM – Pembangkang mencadangkan supaya kerajaan menukar status pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bagi universiti awam, terus kepada geran pemberian.
Ahli Parlimen Kelana Jaya Wong Chen daripada PKR berkata, dengan kadar pembayaran semula peminjam yang terlalu rendah iaitu sekitar 14 peratus, mereformasi PTPTN adalah perkara penting dalam mengurangkan beban anak muda.
“Langkah ini, sekali gus mewujudkan Malaysia sebagai model negara berkebajikan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Beliau berkata demikian berdasarkan hasil kajian yang dilakukan oleh pihaknya mendapati kerajaan Persekutuan mampu melaksanakan cadangan itu.
Katanya berdasarkan kajian baharu itu juga, menunjukkan bahawa berdasarkan data bilangan pelajar dan kos pengajian semasa, kerajaan hanya memerlukan belanja tambahan sebanyak RM1.77 bilion setahun untuk melaksanakan pendidikan percuma.
PTPTN telah ditubuhkan di bawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 (Akta 566) yang mula berkuatkuasa pada 1 Julai 1997.
Fungsi utama penubuhan perbadanan ini adalah untuk menguruskan pembiayaan kewangan dan pinjaman pelajaran pengajian tinggi kepada para siswa dan siswi yang sedang melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi awam dan swasta di Malaysia.
Bertitik tolak dari pinjaman kewangan yang diberikan, PTPTN juga bertanggungjawab untuk memungut kembali bayaran balik dari para peminjam yang telah melakukan pinjaman mereka dengan perbadanan tersebut.
SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.