`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Monday, February 17, 2020

Apa halangan Anwar dan takhta PM yang diimpikan



Jauh lagikah jawatan perdana menteri dari Anwar Ibrahim?
Jawatan PM pernah tercicir daripada tangannya meskipun hanya selangkah lagi daripada jawatan itu ketika beliau menjadi timbalan perdana menteri pada 1990-an. Beliau dipenjarakan atas tuduhan salahlaku seksual.
Anwar tercicir lagi jawatan PM pada 2013 ketika mengetuai Pakatan Rakyat. Pakatan pembangkang ketika itu hampir menewaskan BN. Waktu itu, beliau adalah ketua pembangkang.
Ketika Pakatan Harapan berjaya menewaskan Barisan Nasional pada 2018, jawatan PM tercicir lagi daripada tangan Anwar kerana beliau masih dalam penjara, sekali lagi kerana salahlaku seksual. Kali ini, beliau menerima pengampunan selepas PH menawan Putrajaya.
Cuma yang tidak sangka, situasi Anwar kembali ke zaman 1990-an apabila jawatan PM kembali ke tangan Tun Dr Mahathir Mohamad.
Kini, Anwar berpeluang lagi menjadi PM. Beliau hanya perlu menunggu persaraan Mahathir. Manifesto PH cukup manis baginya kerana ia menyatakan gilirannya menjadi PM adalah selepas Mahathir.
Bezanya kali ini, beliau bukan sebahagian daripada kabinet Mahathir mahupun timbalan bekas bosnya. Beliau hanyalah presiden PKR.
Apakah Anwar akan tercicir lagi jawatan PM kali ini? Inilah persoalan yang sedang mengugat emosi dan suhu politik negara melebihi Covid-19.
Jadi apakah yang berada antara Anwar dan jawatan PM yang diimpikannya selama ini?
Mahathir berulang kali menyatakan beliau akan menyerahkan kuasa seperti dijanjikan. Dan beliau berhasrat untuk menyerahkannya selepas sidang kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) pada November 2020. Apakah tarikhnya? Tiada tertera di mana-mana tulisan ataupun manifesto. Jika ada di manifesto, inilah titiknya.
Jadi, Mahathir bukanlah penghalang antara Anwar dan jawatan PMnya.
Cuma, untuk ini berlaku dengan lancar, ada syaratnya. Dan syaratnya mudah, iaitu PH hanya perlu bersatu-padu menyokong Anwar sebagaimana mereka menyokong Mahathir.
Selesai cerita. Apa yang cuba dilakukan oleh pembangkang hanyalah membazir masa.
Tapi, syarat mudah itu jugalah yang menjadi masalah terbesar bagi Anwar.
PH terdiri daripada 4 parti komponen. Antara 4 parti komponen ini, secara persepsi umumnya DAP, Amanah dan PPBM tidak kelihatan mengalami perpecahan.
Secara persepsi umumnya juga, hanya PKR yang dipimpin Anwar kelihatan berpecah-belah ekoran pergelutan antara Anwar dan Timbalan Presidennya Azmin Ali dan Naib Presiden Zuraidah Kamaruddin, kedua-duanya menteri di kabinet Mahathir.
Sedihnya, persepsi umum terhadap perpecahan PKR inilah yang menjadi batu penghalang sebenar antara Anwar dan impiannya menjadi PM. Inilah juga yang menjadi sumber spekulasi dan pintu terbuka kepada pelbagai gerakan politik di belakang takbir.
Jika parti yang dipimpin Anwar ini betul-betul utuh dan tidak berpecah, percayalah apa-apa taktik pembangkang mahupun undi percaya atau tidak percaya tidak mampu menghalang Anwar daripada menjadi PM.
Meskipun PKR dipersepsikan berpecah, Anwar juga sering menyebut beliau mempunyai sokongan yang mencukupi iaitu sekurang-kurangnya 112 sokongan ahli parlimen yang mendokong beliau menjadi PM.
Kumpulan pro-Anwar perlu yakin kenyataan Anwar itu benar. Ini bermakna nasi sudah menjadi bubur ataupun “game over” untuk sesiapa saja yang ingin menghalang Anwar daripada menjadi PM.
Oleh itu, kumpulan penyokongnya untuk berhenti membuat forum sana sini menghentam dan memberi kata dua kepada Mahathir, merancang pelan B atau pelan C atau mengutuk cadangan yang mengikut saluran demokrasi seperti undi percaya kepada PM di Parlimen.
Anwar boleh menasihatkan kumpulan penyokongnya untuk berhenti. Ini kerana apa yang dilakukan kumpulan penyokong beliau, secara persepsinya, merosakkan nama baik beliau sendiri dan juga memberikan persepsi beliau terlalu meminta-minta untuk jawatan PM tersebut.
Oleh itu, yang menjadi penghalang antara Anwar dan impiannya menjadi PM sebenarnya hanyalah Anwar sendiri.
Sejauh manakah Anwar dapat mengukuhkan PKR untuk bersatu setia terhadapnya dan membuktikan kebenaran kenyataannya ada lebih 112 ahli parlimen yang menyokongnya menjadi PM bagi menggantikan Mahathir adalah jarak antara Anwar dan impiannya menjadi PM.
Pendek kata, hanya Anwar yang boleh menyebabkan jawatan PM sekali lagi tercicir daripada tangannya sendiri. - FMT

4 comments:

  1. Nama saya Asep Darjat. Mesej ini bertujuan untuk semua warganegara Indonesia. Biarkanlah pinjaman dari rakan-rakan Asia.
    Saya akan sangat berterima kasih kepada Tuhan kerana kebaikan yang anda lakukan dengan membantu saya dan hari ini saya mendapat pinjaman sebanyak RM75,000.00 untuk menyelesaikan masalah saya.
    Saya menerima panggilan pada telefon bimbit saya pagi ini dari CIMB Bank yang menyatakan bahawa saya berjaya mendapat pinjaman dalam akaun saya.
    Saya berterima kasih kepada Puan Deborah kerana saya terus mempercayai anda dan untuk rahmat Allah, saya telah berjaya mendapat pinjaman saya.
    Terima kasih banyak - banyak.
    Saya juga akan memberitahu anda rakan-rakan dan orang tersayang yang memerlukan pinjaman. Terima kasih banyak Puan Deborah, saya berdoa agar Allah menyertai anda.
    Hubungi Cik Deborah melalui
    e-mel: avantloanson@gmail.com
    WhatsApp: +6281334785906

    ReplyDelete
  2. QUOTE: "Jadi apakah yang berada antara Anwar dan jawatan PM yang diimpikannya selama ini?"

    Stigma yang terpalit. Stigma yang berakar umbi dari gelojak nafsu sejenis. Sekiranya AI benar-benar merasa dan ingin kelihatan bersih dia bukan lagi harus tapi wajib membersihkan diri - bukan dengan jalan pintas di istana negara tapi di istana keadilan, institusi yang menyabitkannya. Beranikah AI menyahkan kewujudan bayang-bayang AZIZAN, SAIFUL dan YOUSOFF RAWTHER yang merupakan "stumbling block" dalam usahanya memanaskan kerusi PM?

    ReplyDelete
  3. kesaksian nyata dan kabar baik !!!

    Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

    Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

    Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

    untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.