`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Wednesday, July 17, 2019

"Syed Akbar Ali sebenarnya bukanlah seorang "penulis upahan" (seperti mungkin disangka sesetengah pihak) atau memihak kepada individu-individu tertentu termasuk Dr Mahathir Mohamad" - Terima kasih banyak. Saya amat terharu dan sedikit tersedu. Thank you for the kind words. My preaching is not in vain.

This blog (OutSyed the Box) is approaching 60 million hits. I hope to say something when it actually hits 60 million. Suka tak suka, agree or dont agree that is a lot of people who read this blog. 

I can say with some certainty that this blog does influence some thinking in the country. I just hope I am a positive influence on the people who do read this blog.

At my approaching 60 yrs of age now (and throughout my life) I have always appreciated getting up early in the morning. I rise with the sun at the dawn. Throughout my adult life I have never needed an alarm clock to wake up - even extra early say at 4 am to catch a flight.  There is so much to be alive about in a day, rather than being asleep.  And I do need time to constantly think about things.  My roses, bunga pengantin (that omnipresent but really beautiful roadside creeper) and Indian oranges also got pruned this morning. It is another wonderful morning.



Then there is breakfast - the fantastic fragrance of coffee or tea. 



That white stuff in the bowl is durian santan. Unbelievable. Apabila isteri sayang suami.  So it is better to be awake upholding your obligations than to be asleep. Al solaatu khairun min-al nauum. 

And on the computer this morning I received two very pleasant messages.  Both are from my blog readers and they said some very nice things to me and about me. 

Thank you very much.

Naresh who sends me stuff said  

'ACS Ipoh kaki like you too..avid indonesian watcher..

Self professed outsyed no 1 reader.

Believe it or not...outsyed helps me interpret indonesia and vice versa.

Sent the video to u bcoz i thot it was right down yr alley..
but yeah its an hour long and needs sound indo context to understand fully

You are a blessing to mankind..a credit to your parents!!

Wow ! Thank you Naresh.  

And then I received this from Fauzi Kadir who runs the blog Permadu Malaysia. Fauzi has written a whole article about me on his blog Permadu Malaysia.  I want to share it with you all.

Salam Tuan Syed,

Mohon izin mengulas tentang tulisan dalam blog tuan, serta menyiarkan beberapa gambar dari blog tuan. Jika ada sebarang kesilapan, saya mohon maaf dan sila betulkan.  Terima kasih dari Fauzi Kadir, Permadu Malaysia

https://permadumalaysia.blogspot.com/2019/07/beer-halal-kekeliruan-yang-mengelirukan.html?m=1



BEER HALAL" - KEKELIRUAN YANG MENGELIRUKAN



Wednesday, July 17, 2019
Berita Arak Dalam Konteks Islam Bahasa Melayu

Mujahid (menteri agama Malaysia) kata tak boleh

Siti Kassim (peguam) tanya mengapa tak boleh?

Majlis Fatwa Kebangsaan kata halal

Jabatan Agama Islam Negeri Johor kata haram

Di Arab Saudi, dengan kalimah Bismillahirrahmaanirrahim.. boleh telan dengan botolnya sekali



Ada kekeliruan yang perlu dijelaskan supaya umat Islam tidak merasa ragu-ragu. Sebagai umat Islam, satu cara mudah ialah anda tidak perlu meminumnya jika berasa was-was.

Penulis blog berprofil tinggi Syed Akbar Ali menulis lagi semalam, Selasa 16 Julai 2019. Blog OutSyed The Box yang telah dikunjungi lebih 50 juta pembaca dari Malaysia dan seluruh dunia itu secara bervisual memaparkan gambar-gambar minuman dalam botol dan tin.

Syed Akbar Ali
..penulis blog berprofil tinggi

Merujuk kepada minuman Barbican dan Istak, Syed Akbar memetik jawapan dari Jabatan Agama Johor: "Perkara ini telah dianalisis oleh Jabatan Agama Johor (JAJ) dan Jabatan Kimia mengenai kandungan minuman tersebut, Bir (beer) berkenaan mengandungi 0.5 peratus jumlah alkohol sedangkan minuman yang disahkan Halal jika terdapat kandungan alkohol tidak melebihi 0.01 peratus, ketinggian peratus alkohol di dalam minuman tersebut menyebabkan minuman itu berstatus Haram."

"Al-Budweiser al-Halal" di Arab Saudi
"Al-Barbican al-Holsten al-Halal" di Arab Saudi

"Al-Mahmood al-Saeed al-Brewer" di Arab Saudi.

Antara minuman popular di Arab Saudi

"Bud Holsten" juga popular di Arab Saudi



Syed Akbar Ali menerusi blognya OutSyed The Box secara seimbasnya dilihat ramai, terutama di kalangan penganalisis politik, sebagai penulis pro-Mahathir, dan juga pro-Umno semasa Dr Mahathir Mohamad masih berada di dalam Umno.
Beliau juga dilihat sangat berani dalam mengupas pelbagai isu yang berkaitan kepentingan Melayu dan Islam di Malaysia, negara-negara Islam di dunia, serta turut menganalisis pelbagai isu antarabangsa membabitkan negara-negara seperti Amerika Syarikat, Russia, China, Britain dan lain-lain.
Negara-negara Islam yang sering disasarkan termasuk Arab Saudi, UAE, Yemen, Iran dan Turki.

Penulisan Syed Akbar banyak memberi tumpuan kepada aspek ekonomi, kewangan, politik, sains dan teknologi, agama dan kepentingan Melayu Islam Malaysia.
Penulisan beliau menjadi sangat menarik kerana ianya dipersembahkan secara mudah difahami, ringkas, padat, berterus-terang serta straight to the point.    (OSTB : Terima kasih banyak sdr Fauzi. I like to get the message across.)

Syed Akbar juga tidak teragak-agak dalam mengemukakan pandangannya secara kasar, kesat dan blunt tanpa belas kasihan terhadap mana-mana pihak atau individu yang disasarkan. 
(OSTB : Itu hanya style of writing saja. I am really a non threatening and a very nice guy.)

Permadu Malaysia melihat Syed Akbar Ali sebenarnya bukanlah seorang "penulis upahan" (seperti mungkin disangka sesetengah pihak) atau memihak kepada individu-individu tertentu termasuk Dr Mahathir Mohamad. (OSTB: Terima kasih dan spot on, sdr Fauzi.  Saya tulis apa yang saya rasa patut diceritakan.)


Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad
...turut menjadi sasaran kritikan
dari Syed Akbar Ali

Malah, di dalam beberapa artikelnya sebelum ini, Dr Mahathir sendiri telah dikritik dengan begitu pedas dan tajam oleh Syed Akbar berkaitan isu ekonomi, kos sara hidup, semakin ramai graduan IPTA/IPTS jadi pemandu Grab dan penunggang motorsikal penghantar makanan, isu monopoli, oligopoli, kewangan dan perbankan serta pendidikan. Cuma, kritikan yang tidak bersifat peribadi itu dilakukan dengan lebih sopan.

Walaupun Permadu Malaysia tidak semestinya bersetuju dengan semua pandangan Syed Akbar Ali, hakikatnya kebanyakan pandangan beliau adalah berasas, hujah yang dikemukakan disokong fakta dan angka-angka.

Sebagai seorang personaliti yang terlibat sendiri dalam perniagaan, pandangan, cadangan dan ramalan beliau mengenai ekonomi, kewangan dan keperluan pasaran bebas dilihat praktikal dan realistik, malah berpijak di bumi nyata. Adalah menjadi tanggungjawab pihak pemerintah untuk memberi perhatian dan pertimbangan serius. (OSTB : Terima kasih sekali lagi.)

  • Di sebalik semua ini, Permadu Malaysia mendapati Syed Akbar Ali sebenarnya seorang penulis yang bebas dari sebarang pengaruh, ikhlas dan sangat menyayangi agama Islam, bangsa Melayu dan tanah tumpah darahnya Malaysia.  

  • Beliau dipercayai seorang yang rajin membaca dan sentiasa mencuba untuk memahami isi kandungan kitab suci Al-Quran. Ini membolehkan Syed Akbar melihat Islam dari perspektif yang lebih luas dan asli, berbanding penghayatan sempit, tidak terkecuali pandangan berkepentingan politik dan peribadi yang boleh menjerumuskan umat Islam ke kancah kehinaan yang merugikan, di dunia dan akhirat.  -   oleh Fauzi Kadir  ° Permadu Malaysia
(OSTB : Di sini perasaan saya tewas. Allahuma solli alaikum.)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.