`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 


Tuesday, July 25, 2017

PENEROKA PERLU BIJAK, MEREKA JUGA AKHIRNYA PERLU TANGGUNG GULA-GULA YANG DIUMUMKAN NAJIB

Seperti yang dijangka, Dato’ Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan “gula-gula” kepada peneroka-peneroka Felda, yang antara lainnya termasuk:
1. Wang tunai RM5,000 bagi setiap peneroka yang layak melibatkan peruntukan RM475 juta.
2. Sumbangan untuk mengurangkan pinjaman pembelian saham FGV yang ditanggung peneroka melibatkan peruntukan RM128 juta.
3. Pengurangan hutang penanaman semula peneroka sebanyak RM5,000 bagi setiap peneroka melibatkan peruntukan RM519 juta.
4. Dana RM300 juta sebagai tabung pinjaman untuk membantu penanaman semula.
Empat “gula-gula” utama ini melibatkan peruntukan sebanyak RM1.422 bilion pada masa Kerajaan Persekutuan dan Felda tidak mempunyai sumber kewangan.
Dato’ Seri Najib perlu memperincikan dari mana pentadbiran beliau akan memperolehi dana RM1.422 bilion ini supaya peneroka-peneroka tidak menjadi mangsa gula-gula Barisan Nasional buat kali kedua.
Perkara ini telah pun berlaku menjelang PRU13 apabila peneroka-peneroka Felda dibayar sagu hati sebanyak RM15,000 setiap keluarga kononnya sebagai “durian runtuh” akibat penyenaraian FGV. Perkara ini dilaporkan di dalam penyata kewangan Felda yang diaudit bagi tahun 2013 seperti yang saya sertakan di sini – “durian runtuh” sebanyak RM1,687,922,299 (2012) dan RM4,917,440 (2013); serta bayaran “one-off” kepada kerajaan negeri sebanyak RM550,000,000.
Jumlah yang dibayar sebagai “gula-gula” menjelang PRU13 ialah RM2.243 bilion dan ini dimasukkan menjadi belanja yang ditanggung Felda untuk menyenaraikan FGV.
Wang untuk membayar “gula-gula” menjelang PRU13 ini diambil dari dana Felda termasuklah sebahagian besarnya pinjaman yang dibuat oleh Felda dari KWSP, yang banyaknya disalurkan kepada FGV (seperti nota dari penyata kewangan Felda yang saya lampirkan).
Sebab itu saya menyeru peneroka-peneroka Felda dan rakyat Malaysia untuk mengambil iktibar bahawa pentadbiran Dato’ Seri Najib pernah menggunakan duit rakyat dan peneroka untuk menyogok peneroka dengan “gula-gula” sebelum PRU13 dahulu. Selepas PRU13, peneroka Felda dan rakyat dibebankan dengan hutang yang diambil Felda untuk menyogok peneroka Felda sehinggalah Felda berada dalam keadaan yang parah sekarang.
Saya yakin Dato’ Seri Najib kini menggunakan muslihat yang sama – menggunakan wang rakyat yang akan ditanggung oleh rakyat untuk memberi sogokan kepada peneroka. Akhirnya, wang RM5,000 yang diberikan kepada peneroka akan menjadi hutang Felda yang sama-sama ditanggung oleh peneroka kemudiannya, seperti mana telah berlaku sebelum PRU13.
Hakikatnya, Felda sudah tidak ada wang untuk diagihkan seperti ini. Selepas penyenaraian FGV yang mengundang malang, Felda menanggung hutang sekurang-kurangnya sebanyak RM8 bilion.
Dalam keadaan keberhutangan itu, dalam tahun ini Felda membeli pula pegangan dalam syarikat perladangan di Indonesia milik sahabat Dato’ Seri Najib pada harga yang berkali ganda lebih tinggi melibatkan wang sebanyak RM2.2 bilion. Jumlah RM2.2 bilion itu sudah tentu dibayar dengan hutang sekali lagi.
Maka anggaran saya Felda kini berhutang sekitar RM10 bilion dengan bayaran faedah sekurang-kurangnya RM400 juta setahun. Kedudukan kewangan Felda hanya dapat dianggarkan kerana sehingga kini, Felda belum mengedarkan laporan kewangan yang diaudit bagi tahun 2015 dan 2016 walaupun kita sudah memasuki suku ketiga 2017.
Dalam keadaan ini, mustahil Felda mempunyai dana sendiri untuk membayar “gula-gula” pilihanraya sebanyak RM1.422 bilion ini.
Dana ini sama ada dipinjam lagi oleh Felda (yang akan diwariskan kepada peneroka kerana hutang Felda adalah hutang peneroka) atau diperuntukkan kerajaan dari kutipan GST atau wang PETRONAS – kedua-duanya bermakna lebih banyak potongan peruntukan kepada rakyat keseluruhannya kerana terpaksa dibelanjakan sebagai sogokan politik.
Yang saya paling kesali ialah pengumuman sogokan ini berpunca dari kegagalan, ketirisan, penyelewengan dan kebodohan pentadbiran Dato’ Seri Najib sendiri yang telah menyebabkan beban kepada peneroka Felda:
1. Penyenaraian FGV yang gagal telah menyebabkan peneroka Felda menanggung hutang pembiayaan pembelian saham-saham FGV sedangkan nilai saham mereka jatuh teruk. Jika Dato’ Seri Najib tidak menyenaraikan FGV seperti yang didesak oleh kami, maka masalah ini tidak akan timbul.
2. Hutang penanaman semula peneroka yang mencecah lebih seratus ribu ringgit setiap peneroka berpunca dari ketirisan dan penyelewengan dalam pelantikan kontraktor serta pengurusan penanaman semula yang lemah. Jika proses ini diuruskan dengan baik oleh Felda tanpa terdedah kepada harga tender yang tinggi kepada kontraktor yang dilantik, sudah tentu peneroka tidak perlu untuk menanggung hutang-hutang ini.
Dato’ Seri Najib mungkin merasakan sogokan yang diumumkan itu akan dapat mengembalikan sokongan peneroka Felda kepada Umno/BN. Beliau sepatutnya lebih bimbang bahawa rakyat keseluruhannya semakin memahami kos yang ditanggung rakyat akibat keputusan-keputusan bodoh dan penyelewengan pentadbiran beliau.
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN.
Ulasan Blog – Tidaklah sukar sebenarnya untuk memahami bahawa gula-gula yang ditawarkan Najib Razak kepada para peneroka ini adalah umpan politik untuk menang piliharaya semata-mata. Ia boleh dikatakan sebagai ulangan kepada umpan RM15,000 yang diberikan pada pilihanraya 2013 lalu.
Oleh kerana ia umpan, tujuannya bukan untuk menyelesaikan masalah sebenar para peneroka Felda. Ia hanya untuk menghalalkan ganjaran demi ganjaran diberikan setiap kali pilihanraya tiba, walaupun hakikatnya Felda tidak ada duit dan terpaksa berhutang untuk membayar semua yang dijanjikan itu.
Jika ada pilihanraya lagi, ia akan diulang sekali lagi dalam bentuk yang lain pula. Itulah putarannya.
Sebab itu, Suara Generasi Kedua Felda sendiri tidak gembira dengan apa yang diumumkan Najib itu. Bagi mereka, masalah sebenar peneroka Felda ialah pengurusan ladang yang tidak cekap serta penyata hutang tidak diberikan kepada peneroka.
Kali ini,  entah di mana lagi Felda akan berhutang untuk membayar semua yang dijanjikan. Semua orang tahu Felda tidak banyak. FGV sendiri rugi banyak dan wangnya yang pernah ada suatu ketika dalulu sudah pun dibelanjakan macam-macam, antaranya beli hotel dengan harga mahal di London dan sebagainya.
Apabila perlu berhutang, bermakna peneroka sendiri yang akan menanggungnya untuk jangka masa panjang.
Diberikan sedikit wang saku, tapi akhirnya peneroka terpaksa menanggung hutang yang bukan saja banyak, malah berpanjangan. Sudahnya, peneroka juga rugi.
Yang untung, hanyalah UMNO dan BN yang sepanjang masa mempergunakan peneroka Felda. Sebab itu, peneroka perlu bijak dalam membuat pilihan dalam pilihanraya akan datang.
Pakatan Harapan difahamkan turut menyediakan pelan keselesaan dan penyelesaian secara menyeluruh mengenai kedudukan para peneroka. Tunggu pengumuman mereka, jika ia adalah pilihan yang lebih baik, inilah masanya untuk berubah dan berhijrah.
– http://shahbudindotcom.blogspot.my

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.