`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


Saturday, September 14, 2019

Dapat RM15,000 sebulan

a person sitting on a suitcase: IBU arwah Jamaluddin, Aminah Abdullah hadir pada perbicaraan  kes saman beliau terhadap dua cucunya.© Provided by Media Prima IBU arwah Jamaluddin, Aminah Abdullah hadir pada perbicaraan kes saman beliau terhadap dua cucunya.murni@hmetro.com.my
MAHKAMAH Tinggi di sini, semalam, diberitahu bahawa Allahyarham Tan Sri Jamaluddin Jarjis membiayai semua perbelanjaan ibu dan adik tirinya dari awal hingga akhir hayatnya.
Adik tirinya, Khairiah Ali, 51, berkata, Jamaluddin secara konsisten memberi elaun bulanan sebanyak RM15,000 kepadanya dan sering memberinya wang tunai RM10,000 hingga RM20,000 setiap kali melawat dirinya dan ibu mereka di rumah.
“Saya boleh membuat tuntutan ke atas semua bil perubatan dan perbelanjaan rumah seperti pembelian barangan elektrik. Arwah juga memberi kad kredit kepada mak untuk kegunaannya.
“Arwah membiayai semuanya. Dia membantu, menanggung dan menjaga setiap keperluan, kebajikan, makan minum dan perbelanjaan saya dan mak.
“Bantuan yang diberikan arwah tidak pernah henti, tambahan pula saya perlu menjalani rawatan dialisis,” katanya.
Khairiah hadir bagi memberi keterangan dalam kes saman ibu mereka terhadap dua cucunya yang didakwa gagal memasukkan syer tiga syarikat berjumlah RM1.3 bilion dalam senarai aset harta pusaka.
Menurutnya, arwah memberi elaun bulanan melalui tiga syarikatnya iaitu Kilang Sawira Makmur Sdn Bhd, Teras Dara Konsortium Sdn Bhd dan Wira Digital Sdn Bhd.
“Arwah mengendalikan semua perbelanjaan saya dan mak melalui rakan rapatnya yang juga pekerja di syarikat. Mereka adalah individu yang dipercayai arwah untuk menjaga keluarga.
“Selepas arwah meninggal, ada bantuan yang kekal dan ada berkurangan serta ada dihentikan sama sekali.
“Bagaimanapun bil hospital masih kekal dibayar hingga hari ini. Saya ada memerlukan rawatan suntikan berharga RM4,000 sebulan, tetapi dihentikan.
“Saya terpaksa meminta bantuan mak membayarnya, hanya sejak tiga bulan lalu pembayaran dibuat oleh anak perempuan arwah,” katanya.
Khairiah berkata, antara bantuan lain yang tidak diteruskan selepas arwah meninggal dunia adalah bekalan ikan segar dari Pahang kepada ibu mereka dan pembayaran Astro.
“Hanya sebulan lalu, bekalan ikan dan bayaran Astro ini kembali diteruskan. Elaun bulanan saya bersumber tiga syarikat bagaimanapun dikurangkan sedikit demi sedikit dan akhirnya diberhentikan sekitar Julai 2017.
“Saya bergantung ke atas budi mak dan juga pinjaman daripada rakan rapat arwah,” katanya
Menurutnya, pada 16 Disember 2016, ada mesyuarat keluarga dibuat di rumah arwah di Mines di sini.
“Saya, mak, defendan, Puan Sri Kalsom Ismail (isteri arwah), dua anak arwah serta peguam semua pihak.
“Ia bagi membincangkan surat Ikatan Perjanjian Keluarga yang didraf oleh peguam. Surat ini adalah cadangan untuk membuat pembahagian harta pusaka secara persetujuan dan bukan mengikut faraid.
“Mak minta saya teliti surat dan dia tidak setuju serta meminta saya menulis nota iaitu ‘Bagi secara faraid mengikut syarak termasuk syarikat dan lain-lain.’
“Mak menekankan dia berhak mendapat bahagian faraid dalam semua harta pusaka anaknya termasuk aset meliputi syarikat arwah,” katanya.
Sementara itu, Khairiah berkata, antara sebab lain ibunya memfailkan permohonan terbabit adalah kerana terkilan dengan tindakan defendan yang gagal memaklumkan kepadanya berhubung apartment di Boston, Amerika Syarikat yang dimiliki arwah.
“Defendan tahu berhubung perkara ini kerana biasa tinggal di rumah itu sebelum arwah meninggal dunia.
“Mak hanya mengetahui perkara ini melalui abang (Najeb Ali) yang mendapat maklumat melalui Internet.
“Nilai rumah itu adalah AS$1.95 juta pada 2015. Defendan mendakwa mereka dinasihatkan bahawa undang-undang Amerika Syarikat terpakai untuk rumah itu dan menjadi milik Kalsom.
“Kemudian baru mereka tahu ia terpakai di bawah undang-undang Islam yang termasuk di bawah aset pusaka arwah yang perlu dibahagikan mengikut hukum syarak,” katanya.
Sementara itu, menjawab soalan peguam Chew Chang Min yang mewakili kedua-dua defendan, Nur Anis dan Ikwan Hafiz, saksi itu mengakui bahawa dua beradik berkenaan masih memberi wang kepadanya walaupun selepas arwah meninggal dunia. - nst

2 comments:

  1. Semua terima kasih kepada mrs KARINA ROLAND untuk membantu saya dengan pinjaman saya selepas ditangkap oleh orang-orang palsu yang kerang menjadi peminjam pinjaman.
    Nama saya Annika amahle mokoena, saya dari Afrika Selatan dan saya tinggal di bandar Johannesburg. Suatu bulan yang lalu saya sedang mencari pinjaman dalam talian dan saya melihat pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza di internet dan saya memohon dari mereka dan semua saya mendapat adalah penipu saya menggunakan lebih daripada 2 syarikat dan saya ditipu semua melalui. Jadi saya berputus asa sehingga saya memutuskan untuk menyemak semula jika saya akan mencari bantuan seperti yang saya cari dan saya menetap untuk mencari syarikat pinjaman legit saya jumpa syarikat ini bernama KARINA ROLAND LOAN COMPANY saya melihat banyak testimoni yang dimaklumkan oleh orang dia tetapi kerana saya ditipu secara serentak saya fikir ia adalah penipuan tetapi saya melakukan apa yang saya diminta lakukan dan saya menunggu untuk pinjaman saya dan Puan KARINA ROLAND memberitahu saya dalam masa kurang dari 24 jam anda dengan pinjaman saya dengan selamat saya tidak percaya sebab saya fikir ia juga satu penipuan sehingga hari itu adalah waktu malam di Afrika Selatan dan saya tidur pagi esok ketika saya bangun saya menerima amaran dari akaun bank saya dan segera saya memanggil pengurus bank saya untuk mengesahkan dan pengurus bank memberitahu saya untuk datang ke bank dengan serta-merta dan saya pergi dengan serta-merta ketika saya sampai di sana pengurus bank memeriksa akaun saya dan melihat sejumlah $ 127,000.00 USD yang Dolar Amerika Syarikat dan saya menjelaskan kepada pengurus saya bahawa saya memohon pinjaman dalam talian dan bank saya pengurus terkejut jika ada masih sebuah syarikat pinjaman sebenar dan legit online saya sangat gembira semua terima kasih kepada MRS KARINA ROLAND saya memutuskan untuk menulis di internet kerana saya melihat orang lain melakukannya dan memberi keterangan tentang syarikat ini sebabnya saya menghantar mesej ini secara online kepada sesiapa sahaja yang memerlukan pinjaman walaupun anda telah ditipu sebelum memohon dari syarikat ini dan yakinlah bahawa syarikat ini tidak akan membiarkan anda turun. Salam kepada sesiapa sahaja yang membaca mesej saya dan anda boleh menghubungi syarikat ini melalui pos (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +13128721592, Sekali lagi saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua orang yang membaca kesaksian ini, anda boleh menghubungi saya juga untuk lebih lanjut maklumat ..... annikaamahlemokoena@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Saya Suryanto dari Indonesia di Kota Palu, saya mencurahkan waktu saya di sini karena janji yang saya berikan kepada LADY ESTHER PATRICK yang kebetulan adalah Tuhan yang mengirim pemberi pinjaman online dan saya berdoa kepada TUHAN untuk dapat melihat posisi saya hari ini.

    Beberapa bulan yang lalu saya melihat komentar yang diposting oleh seorang wanita bernama Nurul Yudianto dan bagaimana dia telah scammed meminta pinjaman online, menurut dia sebelum ALLAH mengarahkannya ke tangan Mrs. ESTHER PATRICK. (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Saya memutuskan untuk menghubungi NURUL YUDIANTO untuk memastikan apakah itu benar dan untuk membimbing saya tentang cara mendapatkan pinjaman dari LADY ESTHER PATRICK, dia mengatakan kepada saya untuk menghubungi Lady. Saya bersikeras bahwa dia harus memberi tahu saya proses dan kriteria yang dia katakan sangat mudah. dari Mrs. ESTHER, yang perlu saya lakukan adalah menghubunginya, mengisi formulir untuk mengirim pengembalian, mengirim saya scan kartu identitas saya, kemudian mendaftar dengan perusahaan setelah itu saya akan mendapatkan pinjaman saya. . Lalu saya bertanya kepadanya bagaimana Anda mendapatkan pinjaman Anda? Dia menjawab bahwa hanya itu yang dia lakukan, yang sangat mengejutkan.

     Saya menghubungi Mrs ESTHER PATRICK dan saya mengikuti instruksi dengan hati-hati untuk saya, saya memenuhi persyaratan mereka dan pinjaman saya disetujui dengan sukses tetapi sebelum pinjaman dipindahkan ke akun saya, saya diminta membuat janji untuk membagikan kabar baik tentang Mrs. ESTHER PATRICK dan itulah mengapa Anda melihat posting ini hari ini untuk kejutan terbesar saya, saya menerima peringatan Rp350.000.000. jadi saya menyarankan semua orang yang mencari sumber tepercaya untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. ESTHER PATRICK melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) untuk mendapatkan pinjaman yang dijamin, Anda juga dapat menghubungi saya di Email saya: (suryantosuryanto524@gmail.com)

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.