`


THERE IS NO GOD EXCEPT ALLAH
read:
MALAYSIA Tanah Tumpah Darahku

LOVE MALAYSIA!!!


 

10 APRIL 2024

Thursday, November 30, 2017

KENAPA NAJIB PERINTAH ROSMAH MEWAKILINYA DAN BUKAN TPM ATAU MENTERI2 LAIN

Ada dua perkara yang selalu menjadi perumpamaan atau percontohan dalam dunia pemberitaan atau persuratkhabaran.
Pertama, kalau anjing gigit orang, itu bukan berita namanya tetapi jika orang yang gigit anjing, itulah yang sebenar-benarnya berita.
Pemberita atau wartawan selalu diingatkan agar mencari berita atau menulis laporan yang tinggi nilai beritanya umpama penemuan orang menggigit anjing dan bukannya seperti cerita anjing menggigit orang yang dianggap suatu kebiasaan.
Kedua, kalau sesuatu isu itu selalu sangat dinafikan, bermakna memang ada kebenarannya perkara tersebut.
Sudah banyak contoh perkara yang mulanya dinafikan, tetapi akhirnya terbukti mempunyai kebenaran.
Paling terbaru dan mudah diingati ialah bagaimana Najib Razak pada mulanya bermati-matian menafikan ada kemasukan wang RM2,600 juta ke dalam akaun peribadinya, tetapi akhirnya beliau sendiri juga yang mengakuinya.
Dalam hal ini, apabila isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor mengatakan Najib yang sebenarnya mengawal beliau dan bukan beliau yang mengawal Najib, ia sebenarnya bukanlah berita besar.
Sebagai suami, memang menjadi kewajipan dan kebiasaan peranannya ialah mengawal isteri, bukan mereka dikawal oleh isteri.
Jadi, apabila Rosmah mengatakan demikian, tiada nilai berita apa-apa pun sebenarnya. Ia sama saja  seperti percontohan anjing menggigit orang saja.
Tetapi, kalau Najib tiba-tiba mengakui beliau dikawal Rosmah atau Rosmah memberitahu beliaulah yang mengawal suaminya itu, maka barulah ia suatu berita yang besar dan menepati perumpamaan seperti orang yang menggigit anjing.
Cerita mengenai Rosmah tidak mengawal atau tidak takut kepada Najib juga bukanlah berita baru sebenarnya. Rosmah sendiri sudah beberapa kali menidak atau menafikan tohmahan itu.
Kenapa selalu sangat Rosmah memberitahu orangramai perkara itu?
Adakah ia menepati tanggapan yang menjadi kebiasaan dalam dunia media di mana semakin kerap sesuatu isu itu dinafikan, bermakna semakin hampir ia kepada kebenaran?
Atau mungkinkah tujuan Rosmah beberapa kali menafikan perkara itu dengan maksud untuk memberitahu sebaliknya?
Tak mustahil kan?
Rosmah pun kadang-kadang tinggi juga ilmu politiknya!!
Dalam program yang dihadiri Rosmah semalam di mana diberitahunya beliau diperintahkan oleh Najib untuk mewakili Perdana Menteri ke majlis itu kerana suaminya ada mesyuarat penting yang perlu dihadiri, majlisnya ialah Sepetang Bersama Pengusaha Produk Kesihatan dan Kecantikan Buatan Tempatan.
Hairannya mengapa Najib tidak minta Timbalan Perdana Menteri, Zahid Hamidi atau Menteri Kesihatan, S Subramaniam atau Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat untuk mewakilinya?
Jika pada awalnya program itu patutnya dihadiri oleh seorang Perdana Menteri dan beliau tidak dapat menghadirinya, tidakkah ia lebih wajar diwakili oleh pemimpin lain yang ada kedudukan dalam kerajaan juga?
Mengapa mesti Rosmah juga mewakili Najib, meskipun dikatakan isteri kesayangan Perdana Menteri itu tidak sihat dan batuk-batuk?
Sampai begitu sekalikah ciri-ciri seorang suami mengawal isteri yang ada pada diri Najib?
Kesian Kak Ros…..nasib baik Najib lelaki macho!!!
– http://shahbudindotcom.blogspot.my

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.